Familjekombi byggd för rally

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-01-08

Skoda Octavia Kombi - för både lust och last

En familjekombi ska vara rymlig och praktisk.

Men den behöver inte vara tråkig.

Se bara på Skoda Octavia RS kombi.

En familjerallybil

Skodas rallyinspirerade RS-modell lanseras nu även som kombi och detta kommer naturligtvis att locka köpare.

Vem vill inte kunna köra hem från stormarknaden med familj, barnvagn och varor för att - efter att lasten är lossad - kunna köra lite fränare på väg till fotbollsträningen?

Baksätet nackdel

Rent allmänt är Octavia RS kombi en trevlig bil, även när man inte drar runt gathörnen på två hjul.

Största nackdelen är baksätet.

Med bara 2,51 meters axelavstånd måste det ju bli lite trångt någonstans.

Tvärtom i lastutrymmet. Där finns plats för familjepackningen och en hel del ytterligare.

Väghållningsmässigt känns Octavia RS kombi något mjukare i fjädringen än sin fyradörrarsbroder vilket troligen har sin förklaring i ett par kilo extra karossvikt längst bak.

På slät asfalt är ljudkomforten bra men så fort det blir grovporig, sliten asfalt blir vägljudet lite påträngande. Och när man kör på riktigt gropig väg hörs ett litet slammer från hjulställen fram.

Bra väggrepp

Octavia RS kombi kränger måttligt, har bra väggrepp och är neutral i sitt körbeteende.

Men om man kör för fort, lätt hänt i RS kombi, träder antisladdsystemet snabbt i funktion och bromsar bilen, mjukt och tyst.

Stolarna fram är bekväma och stödjande, förarmiljön enkel, nästan spartansk.

I motorrummet hittar vi VW-koncernens turboladdade 1,8-litersmotor på 180 hästar vilket betyder bra drag från låga varv en bra bit upp mot toppvarv.

Växellådan är femväxlad och lättjobbad. Först i högre farter saknar man en sjätte växel - men då har man sedan länge passerat körkortsgränsen. Vilket inte är svårt i RS kombi.

Skoda Octavia RS kombi

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln