Gör dig redo för bilhaveri

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-04-14

Bildoktorn om startgas och punkaspray

Hej igen allihop! Den här gången ska jag berätta om enkla problemlösningar som alltför många har alldeles för lite kunskap om. Och det beror i sin tur på att dagens bilar är så fantastiskt bra att de flesta av oss aldrig får motorstopp, punkteringar eller andra haverier.

Tunna kablar funkar bra till små bensinmotorer. Men V8:or och dieselmotorer kräver grövre grejer.

Nuförtiden är det så ovanligt med punkteringar att en del biltillverkare ersätter reservhjulet med punkteringsspray. På så sätt blir bilen billigare, bagageutrymmet större och föraren inte så smutsig om/när däcket blir lufttomt. Men punka-sprayen är ingen "riktig" reparation utan bara ett sätt att ta sig till närmaste däckverkstad.

För de som har problem med smygpunkteringar då luften i däcken försvinner så sakta att man bara behöver fylla på med några dagars mellanrum finns det numera punkteringsvarnare. Det är helt enkelt ventilhattar som med hjälp av olika färger visar trycket.

Ett helt annat elände är att moderna bilar innehåller så många elprylar och datorer att problemet med tomma batterier har ökat de senaste tio åren. Därför är risken att behöva använda startkablar större ju lyxigare bil du äger. Tyvärr är bruksanvisningarna som följer med startkablarna ofta onödigt krångliga. Detta är mitt försök till en enklare version:

Stäng av tändningen både på "mottagarbilen" och "givarbilen". Deras datorsystem kan annars få för sig att det finns ett fel i respektive elsystem, fast det bara var du som kopplade på startkablarna.

Koppla den röda startkabeln till respektive batteris pluspol (det finns ett "plustecken" ingjutet i batteriet).

Koppla den svarta startkabeln till det ena batteriets minuspol (jo - det finns ett "minustecken" ingjutet i batteriet). NU KOMMER DET VIKTIGASTE: Koppla den andra änden till en ren metallyta på den andra bilens motor - så långt från batteriet som möjligt.

Starta den "friska" bilen och låt den gå med ca 2000 varv/min, då ger generatorn extra många volt.

Starta den "sjuka" bilen.

Låt bilarna gå på tomgång. Koppla bort kablarna i omvänd ordning.

Om bilen vägrar starta trots att startmotorn jobbar som den ska, så ska du inte göra mer än tre startförsök. Ty annars kanske du fyller katalysatorn med bensin. Och när felet slutligen är fixat och motorn startar så brinner katalysatorn upp.

När motorn vägrar att starta återstår alltså bara bogsering till närmaste verkstad. Det viktigaste är då att alltid hålla linan sträckt. Välj därför en elastisk lina. Tumregel nummer två är att det alltid är den bogserade bilen som ska bromsa ned hastigheten. Den framförvarande ska bara släppa på gasen inför sånt som hindrar framfarten och frikopplar inte förrän det verkligen behövs. Enligt lagboken får du inte bogsera på motorväg. Men om bilen stannar på motorvägen så får du bogsera den på vägrenen till närmaste avfart.

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln