Officiell: Nya VW Touareg

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-11

Nu med hybridmotor och ändrat utseende

VW populära stadsjeep Touareg kommer nu i en förnyad version.

Nytt är både utseendet och den bränslesnåla hybriddriften.

Bantad 208 kilo.

Nytt nylle.

Ändrade dryckesvanor.

Det låter som en extensiv skönhetsoperation ur en reality-såpa på tv. Men det handlar faktiskt om en bil. Volkswagens nya version av den populära suven Touareg var i allra högsta grad verklig när den presenterades nyligen i München. Bilen kommer att få officiell premiär på Genève-salongen i mars.

Som första europeiska suv kan nya Touareg fås med hybriddrift i form av en V6 bensinmotor på 333 hästar och en elektrisk dito på 47 hästar. Tillsammans tar de bilen från 0 till 100 km/tim på 6,5 sekunder.

50 km/tim på elmotorn

Bilen kan köras i upp till 50 km/tim på enbart elmotorn. Då den körs på enbart på el är bensinmotorn bortkopplad från drivningen. Dessutom kopplas bensinmotorn bort och bilen rullar på friläge när gaspedalen släpps. Systemet fungerar i hastigheter upp till 160 km/tim och ska därmed sänka bränsleförbrukningen tillsammans med start/stopp-teknik.

Då bilen bromsas in tillvaratas energi som förs över till NiMH-batteriet.

Snålare motorer

Med nya motorer ska nya Touareg vara betydligt snålare än föregående modeller. Hybrid-versionen uppes dra 0,82 l/mil och vill man ha en ännu snålare motor väljer man V6-dieseln på 240 hästar som ska klara sig på 0,74 l/mil. Fyra motoralternativ kommer att erbjudas vid säljstart i sommar.

Kan klättra

Standardversionen av nya Touareg får fyrhjulsdrift som ska klara stigning på 31 grader. Med Hill Descent Control, eller medlutsassistent, kan farten ner för branta backar regleras av tekniken.

För riktigt tuff terrängkörning finns ett speciellt terrängpaket med differential som ska ge klättringsförmåga på 45 grader – något för den som vill ta bilen upp för Väggen i Hundfjället.

Ny front...

Utseendet har också genomgått en förändring. Borta är frontens mer vertikala formspråk från tidigare årgångar och har nu ersatts av horisontella drag som återfinns bland annat hos Polo, Golf och Scirocco.

Storleksmässigt har bilen blivit 2 cm lägre men 4,3 cm längre och mäter nu 4,80 från ena änden till den andra. Bredden är fortfarande 1,93 men avståndet mellan axlarna har ökat 4 cm till 2,90.

...och nytt inne

Även interiören har fått nyheter. Cd-radio och infosystem hör till standardutrustningen liksom regnsensor, automatiskt avbländande innerbackspegel, multifunktionsratt och farthållare.

Baksätet kan justeras 16 centimeter på längden och ryggstödet kan lutas. Däremot är elmanövrerade framstolar eller sportstolar med sidoluftkuddar och reglerbara nackstöd åt flera håll tillval.

Flera tillval

Andra tillval på listan är panoramasoltak, fjärröppnad baklucka, varmare för bilar både på sidor och framför samt kameraövervakning av området närmast bilen i alla riktningar där även släpets rörelser i förhållande till rattutslaget kan övervakas. Också bi-xenon-strålkastare som bländar av för mötande trafik och aktivt system för krängningskontroll hör till extrautrustningen.

Nya Touareg kommer ut i handeln i sommar men de svenska priserna är ännu inte satta.

Följ ämnen i artikeln