VW-toppen: ”Folk glömmer vad lägre utsläpp kostar...”

Publicerad 2014-10-07

När Volkswagens alla varumärken visat sina nyheter var det koncernens högste chef Martin Winterkorns tur att fatta mikrofonen – där han gick till angrepp mot nya utsläppsmål.

  – Det vore fatalt att redan nu ta ett tredje steg innan man ens fullföljt det första, sa Martin Winterkorn och gick till hårt angrepp till de ytterligare CO2-målen som nu diskuteras inom Europa, vilket skulle innebära en sänkning av de 95 gram som är beslutat till år 2020.

Investerar 10 miljarder euro

Han menar att Volkswagen som koncern och dess varumärken visserligen står redo att möta ytterligare krav, men att det är ett beslut som kunden måste ta. Varje år investerar koncernen 10 miljarder euro i utveckling och varje gram koldioxid som ska sänkas kostar motsvarande 100 miljoner euro.

– Det är 100 euro miljoner vi måste investera i förskott, utan att veta om investeringarna kommer betala sig. Och det är därför jag är orolig när Bryssel redan nu börjar leta nya och mer stringenta mål för tiden efter 2020.

Levererat 7,5 miljoner bilar

Volkswagen-koncernen har redan i år levererat mer än 7,5 miljoner bilar och de räknar med att i år bygga tio miljoner bilar – hela fyra år före den planerade tidpunkten.

– Vi uppskattar ambitiösa mål och vi står bakom beslutet att vi måste sänka C02, men ofta glömmer många vilka stora ekonomiska och industriella steg det handlar om. Bilindustrin förändras redan nu från grunden, säger Winterkorn.

Trots försäljningsframgångar och stadigt ökande siffror, koncernen har i dagarna bland annat tillverkat 200 miljoner fordon, blev det i somras känt att Volkswagen tvingas göra stora besparingar. Lönsamheten är för låg och vinsten måste bli högre för att möta framtidens investeringsbehov.

Erik Gustafsson
Motorista