Volvo rullar vidare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-16

Åttio år på nacken – är det dags att rulla hemåt igen tro?

Den 14 april 1927 var den första Volvobilen färdig att inta Göteborgs kullerstensgator.

Men historien började flera år tidigare.

Redan 1915 registrerades AB Volvo som ett dotterbolag till Svenska kullagerfabriken. Det var dock inte bilar som skulle tillverkas.

Nej, AB Volvo skulle sälja kullager på den amerikanska marknaden. Namnet, som betyder ”jag rullar”, passade onekligen produkten.

Men planerna på svenska kullager i USA grusades.

1924 fick SKF-anställda Assar Gabrielsson och Gustaf Larson en idé. De skulle tillverka bilar. Svenska bilar.

Efter två års planerande väcktes AB Volvo ur sin dvala. Assar Gabrielsson blev dess första vd och Gustaf Larson vice vd och teknisk chef.

Redan på hösten 1926 startade tillverkningen, om än i liten skala, i gamla fabrikslokaler på Hisingen i Göteborg.

Den 14 april 1927 stod den första bilen klar. ÖV4, var beteckningen. Motorn hade fyra cylindrar, 28 hästkrafter och bilen en topphastighet på 90 kilometer i timmen.

P4:an kostade 4?800 kronor

På grund av dess öppna konstruktion blev dock ÖV4 ingen storsäljare. I?stället satsade man på PV4, med heltäckande chassi.

Pris: 4 800 kr. PV 4:an såldes i 899 exemplar från 1927 till 1929.

Med åren blev motorerna större, och 1936 kom första storsäljaren – familjebilen Volvo PV 50.

Volvo hade blivit svenskarnas bil.

Företaget hade nu 1 115 anställda och affärerna blomstrade. 1941 levererades fordon nummer 50 000.

Sex år senare, 20 år efter starten, var Volvo Sveriges största företag med 112 miljoner i omsättning och närmare 3 000 anställda.

Samma år började tillverkningen av klassiska PV444.

1956 föddes en annan klassiker, Volvo Amazon. Den tillverkades fram till 1970 i 667 323 exemplar.

Men ingen biltillverkare med självaktning klarade sig utan en sportbil.

1959 kom så P1800, Helgonet-bilen. Prislappen var 20 982 kronor.

Under sextiotalet lanserades 100-serien som rullade på långt in på nittiotalet.

1971 fick Volvo en ny vd – Pehr G Gyllenhammar. Han skulle fortsätta att hålla i ratten i nästan 22 år.

I säng med Ford

Räkneverket hade 1982, via bland annat 245:an och 340:n, nått fram till Volvo 745, den så kallade sossecontainern. Och 1991 kom 850:n.

1996 kom Volvo 965. Då övergavs räkneverket. I?stället kom V-, C- och S-serierna med bland annat V70, V40, C70 och S40 – de sista svenska Volvomodellerna.

1999 flyttade Volvo över Atlanten och hoppade i säng med Ford.

2003 kom den – den första amerikanska Volvon. V50.

En oäkting.

Nu är den ursvenska kraften till salu.

Kanske dags att flytta hem igen?

Mer Volvo-godis!

Läs också:

Eric Tagesson

Följ ämnen i artikeln