V60 DRIVe snålast i biltidningens test

Publicerad 2011-06-15

Hur snåla är de gröna familjebilarna i verkligheten? Auto Motor & Sport har testat mellanklassens miljöbilar från Volvo, Audi, BMW, Mercedes och Saab.

Volvo V60 DRIVe var bilen med klart lägst bränsleförbrukning i testet.

Biltidningen konstaterar att småbilarnas dominans i miljöbilssegmentet har brutits. En rad bränslesnåla och rena mellanklassbilar har klivit in på arenan – men hur väl stämmer tillverkarnas påstådda prestanda med verkligheten?.

Tillverkarnas angivna förbrukning fastställs genom New European Driving Cycle (NEDC). Körcykeln hos den robotiserade mätningen blir sällan identisk med verkliga test – ibland blir förbrukningen högre, ibland lägre. Detta var även fallet när Auto Motor & Sport testade Volvo V60 DRIVe, Audi A4 Avant 2,0 TDI e, BMW 320d EDE Touring, Mercedes C 220 CDI sedan – och Saab 9-3 TtiD4 SportCombi.

Volvon snålast

Volvo var bilen med klart lägst förbrukning i testet: 5,1 l/100 km – 13 procent över angiven förbrukning. Detta kan jämföras med Mercedesen, testets sämsta modell som drog 27 procent över angiven förbrukning. Därefter följde BMW (26 procent), Saab (22 provcent) och Audi (20 procent). V60 DRIVe hade de lägsta CO2-utsläppen. Enligt Auto Motor & Sport har Volvon dessutom den lägsta milkostnaden och månadskostnaden.

Sju bilar under 120 g/km

De nya DRIVe-versionerna av Volvo S60 och V60 innebär att Volvoköparna nu kan välja mellan sammanlagt sju modeller med CO2-utsläpp under 120 g/km, varav tre under hundrastrecket. Volvo S60 och V60 har den uppgraderade 1.6-liters dieselmotorn som möter avgaskraven Euro 5, som infördes i januari 2011.

Start/stopp sänker utsläppen

Den vidareutvecklade motorn i kombination med sexväxlad manuell växellåda och start/stopp-funktion har gjort det möjligt för Volvos motorexperter att hålla CO2-utsläppen nere på114 g/km i S60 och 119 g/km i V60. Bilarna har en bränsleförbrukning på 4,3 respektive 4,5 l/100 km.

– Utvecklingen har gått snabbt sedan vi presenterade våra tre första 119-gramsmodeller i Paris hösten 2008. Att vi nu har sju modeller under 120 g/km, varav tre under hundra gram, understryker att få av våra konkurrenter kan slå oss på fingrarna i jakten på allt mer miljöeffektiva bilar, säger Volvo Personvagnars VD Stefan Jacoby.

Volvo