Bloodhound ska bli snabbast i världen – ska slå 1600 km/t

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-27

Nytt försök sätta hastighetsrekord på land

Nytt brittiskt projekt ska krossa hastighetsrekordet på land.

Målet: 1600 kilometer i timmen.

Med bland annat en jetmotor från stridsplanet Eurofighter ska superbilen Bloodhound SSC krossa nuvarande hastighetsrekordet på land med 320 kilometer i timmen. Det motsvarar en hastighet som är över 320 kilometer i timmen snabbare än nuvarande rekordet på 763 miles i timmen eller 1 223,6 kilometer i timmen.

Det sattes 1997 av britten Andy Green i Trust 2 i Nevada-öknen, USA. Och det är samme man som är aktuell för det nya rekordet.

Den nya bilens cockpit i kolfiber görs helt lufttät. Annars kan luften i hög hastighet sugas ut ur bilen som ur ett flygplan på hög höjd med hål i tryckkabinen. Det skulle kunna få ödesdigra konsekvenser.

Väger över 6 ton

Bloodhound SSC kommer att väga över 6 ton, trots kaross i kolfiber. Bilen får fem specialhjul - ett för att styra med, de övriga bär upp bilen – som ska klara av de höga hastigheterna.

– Hjulen på en vanlig bil i motorvägshastighet roterar med ca 1500 varv per minut. Bloodhounds hjul kommer att rotera i 10 500 varv i minuten. Det klarar inte vanliga luftfyllda hjul. De skulle slitas sönder. Därför byggs Bloodhounds hjul i titan, säger John Piper, ingengören som leder projektet till AP.

Flera motorer

Bilen drivs av ett hybridsystem som består av en V12-tävlingsmotor på 800 hästar, en jetmotor från stridsplanet Eurofighter och en raketmotor.

– Jetmotorn är till för att få fart på bilen. Eftersom raketmotorn kan bara slås på och av så går den i gång vid 480 kilometer i timmen och förhoppningsvis tar den Bloodhound upp i rekordhastigheten, säger Daniel Jubb, motoransvarig för projektet. Därför behövs kombinationen av förbränningsmotor och jetmotor.

Förbränningsmotorn ska ge kraft att pumpa upp hydraultryck för diverse funktioner och mata bränslet väteperoxid till raketmotorn.

Bromsas först i 320 km/t

För att få stopp på vidundret krävs rejäla hydrauliska bromsar. Först när bilen saktat ner till 320 kilometer i timmen kan inbromsningen börja.

Just nu existerar bilen bara på papper och på datorframställda bilder. Men fler än 300 företag och universitet deltar i projektet.

Det är ännu inte klart var rekordförsöket ska äga rum. Bilen ska först byggas. Nästa år ska man försöka slå 800 mp/h (1287 km/t) med Bloodhound. Följande år ska 900 mph (1448,1 km/t) vara avklarat och 2011 är det dags för rekordet på 1000 mph (1609 km/t). Fungerar allt som det ska lär det gå på ca 40 sekunder.

Tveksam miljöbil

Trots hybridteknik skulle Bloodhound knappast bli friad från trängselskatt i Stockholm då väteperoxid inte finns med på listan över godkända och skattebefriade alternativa bränslen.

Dessutom lär V12-motorn göra att bilen inte klarar målet för miljöbilspremien. Utlsäppen på CO2 lär ligga över 120 g/km.

Följ ämnen i artikeln