Släta vägar, smala däck – och robotar

Publicerad 2012-11-16

Avslöjat: Biltillverkarnas hemliga bränsletrix

Robotar bakom ratten, specialdäck och extra slät asfalt.

Det är några av trixen biltillverkarna använder för att tvinga ner de officiella bränsleförbrukningssiffrorna.

– Bilindustrin gör allt de kan för att få bra resultat, säger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto Motor & Sport.

När det är dags för det riktiga testet hyr biltillverkarna in sig på en superslät bana i Spanien. Tillsammans med smala och halvslitna däck, avstängda lampor och absolut fulladdat batteri sänks bränsleförbrukningssiffrorna maximalt.

Allt fler vill köpa en bensinsnål bil. Men siffrorna som presenteras av biltillverkarna stämmer inte överens med verkligheten.

Enligt en granskning av tidningen Auto Motor & Sport är tillverkarnas siffror hela 30 procent lägre än den egentliga bränsleförbrukningen.

– Konsumenten kan inte lita på förbrukningssiffrorna. Bilindustrin optimerar bilarna och förutsättningarna för att få extremt bra resultat, säger tidningens chefredaktör Alrik Söderlind.

Smalare däck

Mätmetoderna har länge varit höljda i dunkel men nu avslöjar Auto Motor & Sport hur tillverkarna går till väga.

Efter intervjuer med ett större antal – anonyma – personer inom bilindustrin har tidningen sammanställt de hemliga tricken.

Bland annat sätter man på smala däck som nötts till hälften – eftersom hårda och nötta däck rullar bättre än nya däck.

När det är dags för testet duger inte vanliga vägar. I stället hyr biltillverkarna in sig på en bana i Spanien där asfalten är extremt slät.

Proffsförare

Bakom ratten sitter inga vanliga bilförare – i stället anställer man professionella förare som är experter på att köra bränslesnålt. Allra längst går BMW som enligt Auto Motor & Sport sägs använda sig av en robot som kör bilen under testet.

– Bilindustrin jobbar mot att få fram bra siffror, de jobbar inte mot att få fram bra bilar. Det är ett problem och det gynnar inte konsumenten, säger Alrik Söderlind.

Följ ämnen i artikeln