Officiellt: Här rullar nya Volvo V60

Av: 

Stefan Hesserud Persson

Volvo Cars

Dags att släppa spekulationer och läckta bilder.
Nu har Volvos nya förmodade storsäljare V60 presenterats officiellt.

Ett stort och internationellt pressuppbåd har idag samlats i Täby respektive på Lidingö i Stockholm för att få en första titt på nya Volvo V60. Aftonbladets motorexpert Robert Collin var först ut med att provsitta den nya modellen.

– Nya V60 är absolut en arvtagare till gamla folkbilen V70. Den är lite trängre än gamla V70 men betydligt rymligare än gamla V60. Det är mer plats i baksätet, lättare att komma in och ett större bagageutrymme, säger han.

Vad sticker ut?

– Det som sticker ut är att den inte sticker ut ett dugg. Den långa motorhuven signalerar liksom alla nya Volvomodeller lyx, fast det bara finns en fyrcylindrig motor på tvären.

Kommer som plug in

Nya V60 är byggd på Volvo Cars SPA-plattform, något som den delar med nya XC60 och fyra bilar i 90-serien. Standardalternativen för bensindrivna drivlinor är T5 eller T6. För diesel gäller D3 och D4.

Den kommer också att kunna fås i två olika plug in-hybridvarianter från nästa årsskifte.

V60 kommer med flera säkerhetsfunktioner som standard, däribland samma förarassistanssystem som i 90-serien och XC60. Autobromssystemet ska nu aktiveras även för att mildra kollisioner med mötande trafik.

”Svensk storlek”

Robert Collin är övertygad om att den kommer att bli en storsäljare.

– Absolut i Sverige. Sedan kanske det inte riktigt är en bil för Kina eller USA. Det är mer svensk storlek på bilen, säger han.

Nya Volvo V60 kommer att kunna tecknas genom Volvos nya prenumerationstjänst mot en fast månadsavgift. För den som istället vill köpa kommer priset att ligga på 317 000 kronor och uppåt. Företaget siktar på att den ska finnas ute i bilhallarna innan sommaren.

ANNONS

Bilskyffel i aluminium med ett ergonomiskt plasthandtag - nu till ett lågt pris hos Proffsmagasinet!

Extern länk från Proffsmagasinet

Köp här!

Publisert:

LÄS VIDARE

Laddhybrid-succén slut – ett halvårs väntetid

ÄMNEN I ARTIKELN

Volvo Cars

Volvo

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Laddhybrid-succén slut – ett halvårs väntetid

Bästa och sämsta privatleasingvalen

Bästa och sämsta laddhybrid-valen

TEST: Så bra är ”Volvodödaren” Kia Sorento

Test av laddhybrider: Favoriten sämst i test

Provkörning: Volvo XC40 – liten och tuff

Stort suv-test: Dyra utmanaren – sämst

Guide: Mest prisvärda Volvon just nu!

Volvosuccéns räckvidd rena bluffen visar test

TESTDUELL: Bäst av laddhybriderna

Laddhybrid-suven som du ska satsa på

Mercedes-Benz EQC 400 gör storslagen entré

Bilhandlarnas ’hemliga’ lista: Bästa begagnade bilen

Robert Collin sätter plus på nya Volvo V60

Betyg: Bästa och sämsta elbilarna just nu

TEST: Så bra är nya Volvo XC60 B5

Bästa begagnade laddhybriden

Stort test: Så klarar sig XC40 mot lyxsuvarna

Jättelista: Bilarna som är dyrast att försäkra

TEST: Så bra är nya Volvo V90 B4

Guide: Så fyndar du begagnad Audi

Superguide: Så bra är 20 bästsäljare

Volvo XC40 är årets bil

5 storsäljande bilmodeller du ska undvika – och 5 att satsa på