Kasta hatten - nu vill gubbåket bli tufft
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-26
Toyotas gamla modeller trimmas upp och tuffas till.
T-Sport är biljättens medicin för att få bort ”gubbstämpeln”.
En formel 1 för vanligt folk.
Toyota Celica T-sport
Ser ut som och känns som en dyrare sportvagn. Har samma motor som Corolla T-sport, man kan alltså glida lugnt (och snålt) till vardags och köra riktigt fort när det behövs – riktigt bra väghållning.
Snygg kupé om än lite trång, man sitter lågt med raka ben i en djupt skålad stol. Interiören går i samma stil som övriga T-sportmodeller.
Celica är inte alls så praktisk som Corolla men bagageutrymmet är ovanligt stort för biltypen.
Pris: 278 000 kronor.
Motor: 4-cyl, 1 795 cm3, effekt 192 hk vid 7 800 varv/minut, vridmoment 180 Nm vid 6 800 varv/minut.
Acceleration: 0–100 km/t på 7,4 s.
Toppfart: 225 km/t.
Förbrukning: 0,84 l/mil.
Mått: Längd/bredd/höjd: 434/174/132 cm.
Tjänstevikt: 1 290 kg.
Väghållning, motor, styrning, bagage.
Opraktisk, tvåsitsig (du kan glömma baksätet).
Sportvagn för flärdfulla.
Toyota Yaris T-sport
Minsta prestandabilen i Toyotas T-sportserie är Yaris T-sport, en läcker och tuff liten bil. Men Toyota har inte siktat in sig på dem som vill ha ett riktigt litet GTI-järn, utan valt en något mjukare linje.
Yaris T-sport har en symaskinsmjuk 106-hästare under huven och den är inte racerbilsstum i fjädringen.
En mjukis men med bra klös om så önskas och den ser tuff och aggressiv ut så det räcker. Snygg, sportig inredning.
Pris: 141 000 kronor.
Motor: 4-cyl, 1 497 cm3, effekt 106 hk vid 6 000 varv/minut, vridmoment 145 Nm vid 4 200 varv/minut.
Fartresurser: 0–100 km/t på 9,0 s.
Toppfart: 190 km/t.
Förbrukning: 0,82 l/mil.
Mått: Längd/bredd/höjd: 364/166/149cm.
Tjänstevikt: 1 090 kg.
Fina stolar, tuffa detaljer, skön ratt.
Lite väl mjuk fjädring vid tuff körning.
GTI-bil med komfortkänsla.
Toyota Corolla T-sport
Hittills den skojigaste av Toyotas T-sportserie. Lite tufft men diskret plastrimmad på utsidan och inredningen med skålade stolar och putsad aluminum i paneler. Instrumenten knallröda på svart botten – fräckt.
Motorn är en tulipanaros – upp till 6000 varv uppför den sig som en vardagsmotor, däröver är den en racerbilsmotor. Hela 192 hästar, pubertalt kul att köra.
Lite dyr, fast ändå under 1 000 kronor per hästkraft.
Pris: 187 000 kronor.
Motor: 4-cyl, 1 795 cm3, effekt 192 hk vid 7 800 varv/minut, vridmoment 180 Nm vid 6 800 varv/minut.
Acceleration: 0–100 km/t på 8,4 s.
Toppfart: 225 km/t.
Förbrukning: 0,83 l/mil.
Mått: Längd/bredd/höjd: 418/171/148 cm.
Tjänstevikt: 1 340 kg.
Bra chassi, kraftfull men snål motor.
Lite mjukt fjädrad, men priset är för högt.
Bra lösning mellan vardag och bus.