Kasta hatten - nu vill gubbåket bli tufft

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-26

Toyota Celica T-sport både ser ut och känns som en dyrare sportvagn.

Toyotas gamla modeller trimmas upp och tuffas till.

T-Sport är biljättens medicin för att få bort ”gubbstämpeln”.

En formel 1 för vanligt folk.

Toyota Celica T-sport

Ser ut som och känns som en dyrare sportvagn. Har samma motor som Corolla T-sport, man kan alltså glida lugnt (och snålt) till vardags och köra riktigt fort när det behövs – riktigt bra väghållning.

Snygg kupé om än lite trång, man sitter lågt med raka ben i en djupt skålad stol. Interiören går i samma stil som övriga T-sportmodeller.

Celica är inte alls så praktisk som Corolla men bagageutrymmet är ovanligt stort för biltypen.

Pris: 278 000 kronor.

Motor: 4-cyl, 1 795 cm3, effekt 192 hk vid 7 800 varv/minut, vridmoment 180 Nm vid 6 800 varv/minut.

Acceleration: 0–100 km/t på 7,4 s.

Toppfart: 225 km/t.

Förbrukning: 0,84 l/mil.

Mått: Längd/bredd/höjd: 434/174/132 cm.

Tjänstevikt: 1 290 kg.

Väghållning, motor, styrning, bagage.

Opraktisk, tvåsitsig (du kan glömma baksätet).

Sportvagn för flärdfulla.

Toyota Yaris T-sport

Minsta prestandabilen i Toyotas T-sportserie är Yaris T-sport, en läcker och tuff liten bil. Men Toyota har inte siktat in sig på dem som vill ha ett riktigt litet GTI-järn, utan valt en något mjukare linje.

Yaris T-sport har en symaskinsmjuk 106-hästare under huven och den är inte racerbilsstum i fjädringen.

En mjukis men med bra klös om så önskas och den ser tuff och aggressiv ut så det räcker. Snygg, sportig inredning.

Pris: 141 000 kronor.

Motor: 4-cyl, 1 497 cm3, effekt 106 hk vid 6 000 varv/minut, vridmoment 145 Nm vid 4 200 varv/minut.

Fartresurser: 0–100 km/t på 9,0 s.

Toppfart: 190 km/t.

Förbrukning: 0,82 l/mil.

Mått: Längd/bredd/höjd: 364/166/149cm.

Tjänstevikt: 1 090 kg.

Fina stolar, tuffa detaljer, skön ratt.

Lite väl mjuk fjädring vid tuff körning.

GTI-bil med komfortkänsla.

Toyota Corolla T-sport

Hittills den skojigaste av Toyotas T-sportserie. Lite tufft men diskret plastrimmad på utsidan och inredningen med skålade stolar och putsad aluminum i paneler. Instrumenten knallröda på svart botten – fräckt.

Motorn är en tulipanaros – upp till 6000 varv uppför den sig som en vardagsmotor, däröver är den en racerbilsmotor. Hela 192 hästar, pubertalt kul att köra.

Lite dyr, fast ändå under 1 000 kronor per hästkraft.

Pris: 187 000 kronor.

Motor: 4-cyl, 1 795 cm3, effekt 192 hk vid 7 800 varv/minut, vridmoment 180 Nm vid 6 800 varv/minut.

Acceleration: 0–100 km/t på 8,4 s.

Toppfart: 225 km/t.

Förbrukning: 0,83 l/mil.

Mått: Längd/bredd/höjd: 418/171/148 cm.

Tjänstevikt: 1 340 kg.

Bra chassi, kraftfull men snål motor.

Lite mjukt fjädrad, men priset är för högt.

Bra lösning mellan vardag och bus.

Följ ämnen i artikeln