Polisen och läsarna rasar mot dubbförbudet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-07

Dömer ut utspel om dubbförbud i Stockholm

Dubbat eller inte på däcken – det är frågan.

Politiker och Vägverket vill förbjuda.

Läsarna och polisen vill ha dem kvar.

Efter att trafikborgarrådet i Stockholm, Ulla Hamiltons, utspel i går om att Stockholms stad kommer att förbjuda dubbdäck på ett antal gator så fort det är juridiskt möjligt har debattens vågor gått höga.

Svidande kritik från polisen

Bland annat får förslaget svidande kritik från C G Wrangel, chef för trafikpolisen i Stockholm City.

– Om du bor på andra sidan och kör Timmermansgatan för att korsa Hornsgatan på väg upp till Norrland: ska du stanna för att byta däck då? Ska man bevilja en miljard dispenser? Det här behöver man inte vara hjärnkirurg för att räkna ut, säger Wrangel till Dagens Nyheter.

”Hamilton riskerar trafiksäkerheten”

Även Motormännens Riksförbund är kritiska till förslaget.

– Vi anser att Ulla Hamilton riskerar trafiksäkerheten när hon vill göra Stockholm dubbfritt. Detta utan att hon kan garantera en förbättrad miljö, säger Niklas Stavegård trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund i ett uttalande.

Läsarna övervägande negativa

Gårdagens rapportering i frågan här på Aftonbladet.se lockade också många att kommentera frågan. De flesta var negativa till förlaget att förbjuda dubbdäck.

” Regeringen har klubbat nollvisionen i riksdagen, (noll döda i trafiken) Då borde inte särskilda kommuner kunna försämra den tanken. Hoppas nu att regeringen säger till kommunerna att dom inte kan göra på det här viset. Är kommunen rädd för partiklar så får dom lösa partikelfrågan inte äventyra säkerheten.” skriver signaturen janpo.

Han får medhålla av Lelle26 som skriver:

”Det ligger i förarens ansvar att inte döda andra i trafiken. Men kan bli svårt att undvika då det är is på vägarna.”

Det fanns också de som var positiva till förlaget och dubbfria däck.

” Förstår inte att ni är rädda att köra bil utan dubbar. Så svårt och farligt är det inte. Speciellt inte när det ligger ett tunt istäcke en gång per vinter i Stockholm som ändå smälter bort samma dag. Ni kanske borde lära er att hålla avstånd och köra lugnare istället?” skriver Kobänga.

Signaturen Knegare från Umeå ifrågasätter motivet för förbudet, att få ned skadliga halter partiklar i luften.

”Vissa forskare säger att det är hälsovådliga partiklar som kommer från dubbdäcken...men det är även bevisat att dom här partiklarna som så att säga kommer från dessa däck även finns i många Europeiska storstäder som Paris, Rom, Berlin etc. etc. Hmmm...undra hur många som kör med dubbdäck där? Å det ska vara bevisat att halterna i dessa städer ska vara skyhögt över halterna som finns i Sverige...”

Tidigare artiklar

Säljsida | Plus |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln