Experten: ”Kan bli brist på V90”

Publicerad 2016-02-18

Han tror på import av begagnade V90 inom två till tre år för att klara förväntade efterfrågan

Ronny Svensson, vd på tjänstebilssajten Ynnor.

Nya Volvo-kombin V90 förväntas bli en storsäljare i Sverige.

Då kan bilen bli en bristvara framöver.

– För att klara den stora efterfrågan tror jag på en import av begagnade V90 de kommande två-tre åren, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilssajten Ynnor till Aftonbladet Bil.

Ersättaren till Volvo-kombin V70 är presenterad. Det handlar om nya V90.

Under en presskonferens på Volvo Showroom i Stockholm har bilen visats upp för media.

V70 har varit Sveriges populäraste bil på försäljningslistorna under flera år, både när det handlar om privata köp och som tjänstebil.

Kan nya V90 nå upp till samma höjder?

Ronny Svensson, vd på tjänstebilssajten Ynnor, tror att nya kombin blir en storsäljare.

– Volvo är så välrotat i den svenska folksjälen, det är en väldigt stor bil och bland annat kommer många familjer så klart efterfråga den, säger han.

”Extremt högt andrahandsvärde”

Som tjänstebil tror Ronny Svensson på ett högt andrahandsvärde och att det kommer bli brist på V90 inom två till tre år. Lösningen: import av gamla V90:s för att klara efterfrågan.

– Jag tror att det blir ett extremt högt andrahandsvärde på den av två anledningar: Det är en helt ny bil och att Volvo är så stora i Sverige. V70 kommer att kännas väldigt gammal. För att klara den stora efterfrågan tror jag på en import av begagnade V90 de kommande två-tre åren för att stå emot efterfrågan, säger han och fortsätter:

– Ett bra andrahandsvärde på V90:n innebär också en bra livscykelkostnad. Vilka volymer det handlar om gällande import är dock svårt att spekulera i redan nu, men jag tror det kommer vara generellt för V90, sedan vilka olika versioner i serien är för tidigt att säga.

”Kommer bli ett glapp”

För att fortsatt vara ledande när det kommer till tjänstebilsdelen menar Svensson att Volvo bör pressa ner priset under 7,5 basbelopp, för att ha kvar tjänstebilskronan före framförallt Volkswagens Passat.

– Om det är basbeloppet som är avgörande, måste Volvo se till att komma ner under, till exempel genom att öka sina rabatter.

Han ser dock ingen risk att Volvo kommer tappa tjänstebilstronen i Sverige, trots det stora generationsskiftet.

– De (Volvo) ska ju ställa om fabriken och få ut nya bilar. Det kommer bli ett glapp i försäljningen av Volvobilar i månadsrapporterna. Men så är det alltid när det handlar om modellskiften, det är inget unikt i detta.

Följ ämnen i artikeln