Alla gillar Saab – ingen köper den

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-02

Därför dras bilmärket med förlust - år efter år

Saab Turbo på Saabmuseet i Trollhättan. Foto: Scanpix

För små, för få modeller – och med urusla ägare.

Saab är företaget som länge levt på lånad tid.

– Saab har alltid varit lite av en sidoverksamhet, säger bilanalytikern Matts Carlsson.

Samtidigt som vd Jan Åke Jonsson kämpade för Saabs överlevnad i Detroit kom i går ännu ett katastrofbesked för det gamla svenska bilmärket: På ett år har Saab mer än halverat försäljningen.

I november såldes endast 601 bilar i Sverige. Det kan jämföras med till exempel Volvo som ökade sin försäljning och sålde nästan 4 000 bilar.

Den torra statistiken från Bil Sweden sammanfattar Saabs problem: alla gillar bilen, men ingen köper den.

– Saab har alltid varit innovativa, de gör bilar som attraherar tekniker. Men det har varit för liten förnyelse: bilarna har sett i stort sett likadana ut år efter år, säger Nils-Eric Frendin, chefredaktör på Vi bilägare.

I fel händer

Ryktet som ingenjörskonstnärer skaffade sig Saab i mitten av 1980-talet. Med nya turboladdade Saab 9000 var man på väg att bli en finbil i klass med Mercedes, Volvo och BMW. Med rätt ägare hade det kanske fungerat. Men Saab har haft oturen att ständigt hamna i fel händer.

– Man har aldrig haft någon riktigt fokuserad ägare. Allt sedan starten 1947 har Saab varit lite av en sidoverksamhet, säger bilanalytikern Matts Carlsson, vd för Göteborg Management Institute.

Under 1990-talet delades ägarskapet mellan svenska Wallenberggruppen och amerikanske General Motors, GM. När GM till slut tog över hoppades många på ett tydligare ägarskap. I dag är de flesta överens om att den amerikanska biljätten var en dålig förvaltare av Saab.

Europeiskt prestigemärke

– Saab skulle bli GM:s europeiska prestigemärke, men fick aldrig chansen. I stället fick de konstruera om färdiga Opelbilar till Saabar, säger Eric Lund, redaktör på Vi Bilägare.

Under tiden sprang övriga bilvärlden ifrån det svenska märket.

– Efter japansk modell började hela bilbranschen generera ett stort antal modeller. I dag har till exempel Mercedes 14 olika modeller, BMW tio, Volvo sju och så har vi Saab som har haft två i stort sett hela tiden, säger Matts Carlsson.

Eric Lund menar att GM inte bara saknat förmåga att ta hand om ett litet bolag som Saab, utan dessutom saknat strategier, haft dålig marknadsföring och usel teknikutveckling. Men viktigast av allt: med GM försvann entreprenörsandan som skapade Saab 9000 på 80-talet.

Dras med miljardförlust

– När GM kom in blev det stordrift och besluten flyttades till Detroit. Man dribblade bort lättrörligheten som ett litet bolag har, men man vann inget av storskalighetens fördelar, säger han.

För åttonde året i rad dras Saab med miljardförluster. För att vända det till framgång och vinst krävs ett under som få i dag tror på.

– Det är en enorm överproduktion av bilar i världen och för att Saab ska ha ett existensberättigande krävs det att man gör något som ingen annan gör. Jag har svårt att se vad det skulle vara, säger Eric Lund.

Följ ämnen i artikeln