Nya lilla Volvon - hetast i vinter

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-21

Aftonbladets Robert Collin:
S 40 en höjdare på is och snö

Aftonbladets Robert Collin har gjort det första vintertestet av nya Volvo S 40.

Både köregenskaper och värmesystemet är i toppklass.

Nya lill-Volvon får fem plus för sina vinteregenskaper.

Att tillverka en bil som fungerar på slät asfalt i 20-gradig värme är inte så svårt. Varken fjädring eller värmesystem sätts på prov och det går till och med att dölja dåliga köregenskaper med ett elektroniskt antisladdsystem.

Hittills har vi biljournalister bara fått en enda möjlighet att köra nya Volvo S 40. Det var i höstas i södra Spanien och då fick bilen högt betyg i Aftonbladet, och i alla andra tidningar världen över, för både kör-egenskaper och komfort.

Perfekt temperatur

Men en bil som ska köras i Sverige måste självklart testas i vintermiljö i Lappland. Här är det allra första vintertestet av S40.

Den automatiska klimatanläggningen i testbilen höll perfekt temperatur under den 80 mil långa resan norrut. Ute var det från 0 grader vid starten till minus 19 vid målet. Det var omväxlande sol och moln men temperaturen höll sig konstant inne i bilen hela tiden.

Först vid minus 18 grader slog det upp små isblommor längst ner på vindrutan. De försvann när farten sänktes från 110 till 90 eller genom att styra upp värmen mot vindrutan 10 sekunder.

Det är mer än godkänt.

Dessutom kommer värmen snabbt efter kallstart. Efter 10 timmar i kylan, minus 22 grader, startade motorn utan tvekan. Det borde vara självklart för en ny bil, men är det inte.

Behagligt i baksätet

Sedan tog det 4 minuter innan värmefläkten surrade i gång och då kom det ljummen luft direkt. Baksätet fick värme en minut senare och efter 10-12 minuter var det behaglig värme utan drag både fram och bak. Världsklass!

Köregenskaperna som var utmärkta på asfalt i höstas framstår som ännu bättre efter alla mil på is och snö.

Styrningen är exakt och förmedlar information från vägbanan till föraren. Men den är inte fullt så snabb som i nya Ford Focus som ju baseras på samma bottenplatta.

Neutral på vägen

I Focus styr framhjulen i väg så snabbt att bakvagnen kastar åt motsatt håll, vilket kan orsaka svårhanterliga sladdar. I nya Volvon släpper bakvagnen inte underlaget förrän bilen provoceras hårt.

S 40 är i det närmaste neutral och barnsligt enkel att hantera.

Och om inte det skulle räcka är elektroniskt antisladdsystem (esp) standard.

Antisladdsystemet till-låter viss sladd och griper sedan in mjukt innan situationen blir dramatisk eller hotfull.

Den som vill kan koppla ur systemets antispinnfunktion och sänka esp-effekten till hälften. Då går det att köra mer aggressivt med hjulspinn och mer sladd, men ändå ha tryggheten när esp till slut tar hand om situationen.

Att koppla ur esp helt är inte möjligt.

Toppbetyg att vänta

Nya Volvo S40 är förmodligen den allra bästa vinterbilen sett till kör-egenskaper och värme. Dessutom är fjädringskomforten på grov vinterväg mycket

bra och krocksäk-erheten - om det ändå skulle gå illa i halkan - är hög. Räkna iskallt med toppbetyg i Euro Ncap.

Läs tidigare artiklar

Får toppbetyg på nästan allt

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln