Salongssnack - om Bush, timmerbilar och Renault

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-05-03

Timmerbilschauffören skröt om hur han lyckades hindra en tönt i en Porsche Cayenne från att köra om, från Överkalix nästan ända till Pajala...

Tio dagar på Stockholms Bilsalong. Då hinner man prata med massor av läsare. De flesta glada och nöjda med Aftonbladet, Aftonbladet Bil och med min egen lilla insats. Några lätt kritiska, men ingen öste sin galla på det frimodiga sätt man kan göra bakom en pseudonym på nätet.

En lastbilschaffis från Stockholm försvarade den timmerbilsförare jag kallade cowboy i en krönika nyligen. "Om ni personbilsförare bara visste hur mycket skatt vi betalar" och "om det var ett sånt vinterföre var det väl bra att du inte körde fortare än timmerbilen" och "om du visste hur trötta vi är på alla personbilar som kräver att vi ska släppa förbi dem".

Efter ett tag tinade chaffisen upp och blev mer förtrolig. "En gång körde jag en Saab turbo på Autobahn. Jag låg i omkörnings- filen i 190 och trodde knappt mina ögon när en Fiat Uno närmade sig bakifrån, och föraren var en gubbe med hatt. Men jag låg kvar i ytterfilen, fan inte skulle han väl köra fortare än jag? Fast efter en mil eller så när han blinkade och tutade i ett släppte jag förbi honom. Då visade han fingret."

Någon som blir förvånad?

Det visade sig också att Stockholmschaffisen och timmerbilscowboyen från Sangis i Norrbotten är kompisar. Cowboyen hade skrutit över ett par öl efter bastun om hur han lyckades hindra en tönt i en Porsche Cayenne från att köra om, från Överkalix nästan ända till Pajala...

Fina killar som kör lastbil! Det kanske börjar bli dags att vi som de kör åt börjar ställa krav?

Flera mässbesökare ville prata om den usla service, ofta rena lurendrejeriet, de råkar ut för på verkstaden.

"Kolen var slut, men de tänkte byta ut hela fläkt-

motorn, en kostnad på över 7 000 kronor", beklagade sig en Mercedesägare.

En annan hade tröttnat på Volkswagen:

"Din Bil i Täby lagade framvagnen på vår Sharan. Fast det skrapade oroväckande om framhjulet och jag åkte tillbaka så att de skulle kolla, men de bara viftade iväg mig, sa att allt var ok. Efter en mil tappade jag hjulet. De hade inte dragit åt hjullagret! Jag sålde bilen och bytte märke."

En var glad över sin Volvo S60R:

"Du skrev för över ett år sen att bilarna skulle finnas nu till våren, men när jag gick till Volvohandlaren visste dom ingenting. Jag undrade var du får din information från, före handlarna... Jag hade ju inte ens sett den, nu har jag i alla fall provsuttit här på salongen och snart ska jag hämta den."

En Renault-entusiast från Kalmar med

Renault-örhängen i guld (jo, det var en tjej) undrade om mina bilar:

"Hur är det med din R14, visst är det en American?" Och sen pratade vi om alla hennes Renault-bilar med olika sifferbeteckningar och i olika skick och hur hon fått sitt franska bilintresse genom modersmjölken.

En tackade för en gammal krönika om Bush och oljan:

"Du var den första som kopplade ihop USA:s krigshot med oljan i Irak. Det är klart att Bush inte invaderade Irak för att avsätta en diktator eller för att hitta påstådda massförstörelsevapen. Då finns det ju massor av lika otrevliga diktatorer med lika farliga vapen som USA borde ta hand om."

Några förortskids ville höra mitt val: Mercedes SL 55 AMG eller Ferrari 575M Maranello? Jag valde

italienskt, för känslan.

Två unga damer från Motormännens Riksförbund reagerade på att jag i spalterna kallat deras organisation gubbig:

"Vi har ett nyinstiftat pris till framträdande kvinnor inom bilvärlden och en ny kvinnlig vd."

Och en äldre herre var intresserad av den Nissan Micra vi hade i Aftonbladetmontern som första pris i vår tävling:

"Hur mycket får jag för min Micra från 1994 om jag lämnar den i utbyte?"

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln