De blir rika - du går på pumpen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-07-18

Bensinchefer kritiseras men slår tillbaks mot Ringholm

Bensinpriserna närmar sig rekordnivåer i semesterrusningen.

Samtidigt gör bolagen miljardvinst och dess chefer tjänar miljoner.

- Det är orimligt och sänder helt fel signaler, säger Motormännens ordförande Bertel Österdahl.

SALA-HOVA. Sveriges billigaste bensin finns i Sala.

Och det kan löna sig att åka dit.

Här kostar bensinen 7,88 kronor litern - nästan tre kronor mindre än på många andra orter.

De fem bensinbolag som Aftonbladet har kartlagt gjorde förra året en sammanlagd vinst på över en miljard kronor. Företagens chefer har löner på mellan 1 900 000 och 3 100 000. Samtidigt får flera av dem bonus. Ju mer bensinpriserna höjs desto högre blir deras bonus.

Motormännens ordförande, Bertel Österdahl, tycker att det är fel att cheferna tjänar så mycket, samtidigt som bensinpriserna är rekordhöga.

- Det rimmar väldigt illa, säger han.

Bensinbolags-

direktörerna som Aftonbladet varit i kontakt med har, inte helt oväntat, en annan bild av sina löner.

Tappat perspektivet

- Min lön är ointressant och har inget med bensinpriset att göra, säger Michael Löw, koncernchef på Preem.

Han vill inte berätta hur mycket han tjänar. Enligt årsredovisningen framgår det att han har en ersättning motsvarande 2,9 miljoner, inklusive avgifter på en miljon till pensionen.

Bertel Österdahl tycker inte att Michael Löws förklaring håller.

- Lönenivån för cheferna har ett enormt signalvärde. Att låta konsumenten betala höga priser samtidigt som man förser sig själv med pengar rimmar illa. Cheferna har tappat perspektivet, säger han.

Johnny Ohlsson, vd för Statoil i Sverige, tycker att Motormännens ordförande är fel ute. Han tjänade 1 900 000 under förra året. Enligt Johnny Ohlsson är det svårt att tjäna pengar på bensin.

- Våra vinstmarginaler har varit konstanta i flera år. Det är Motormännens uppgift att granska oss, men jag tycker att de borde lägga kraft på att få Bosse Ringholm att sänka skatterna på bensin för de motsvarar sjuttio procent av priset per liter, säger han.

Motormännens presschef, Tomas Nilson, tycker också att bensinskatterna är det stora problemet. Men håller samtidigt med sin ordförande.

Sticker i ögonen

- Lönerna är ett problem för företaget. De sticker i ögonen på vanligt folk, säger han.

Bensinen beskattas med tre olika skatter. En energiskatt på 3,61 kronor på varje liter, en koldioxidskatt på 86 öre och moms. Enligt Johnny Ohlsson gör företagen inte längre vinst på bensinen på grund av skatten.

- Bensinen lockar kunderna till oss. Men vi kan inte öka vinsten för då kommer folk sluta köpa bensin. Nu gör vi främst vinst i butikerna och på biltvätt och liknande service, säger han.

Michael Löw förstår att många tror att bensinbolagen tjänar stora pengar på bensin. Men enligt honom är vinstmarginalerna för små och antalet mackar för många i Sverige.

- Det är länge sedan det gick att göra pengar på bensin, säger han.

Aftonbladet har listat Sveriges billigaste bensinmackar. I Sala i Västmanland råder fullt priskrig. Vad sägs om 7,88 på Jet, 7,96 på Shell eller 8,12 på Hydro för en liter 95-oktanig bensin?

Vid pumparna ringlar köerna. Ryktet om den knivskarpa lokala konkurrensen har spridit sig och många kommer långväga ifrån för att dra nytta av den.

På Jet-macken står Uno Jansson och fyller både bilens tank och flera extradunkar på lördagskvällen.

Flera krigszoner

- Vi ska från Västerås till Uppsala för att dansa. Vi brukar passa på att åka förbi här och tanka även om det är en omväg, det är tre kronor billigare än hemma, säger Uno Jansson.

En annan krigszon i bensin-Sverige är Hova i Västergötland. På bara några månader har den lilla ortens mackar pressat priset med flera kronor och ytterligare sänkningar är att vänta från nuvarande 9,06.

- Vi har alltid legat 25 öre under Statoil, men sedan började de sänka. Nu vill ingen ge sig, säger Anne-Lill Andersson i kassan på Bilistens mack i Hova.

Tjänar 120 kronor

- Äh, det var de där uppe som började, kontrar Sabina Blomgren på Statoil intill och nickar mot Bilisten.

Danny Larsson har stannat för att tanka på Bilisten. Hans flickvän bor i Trollhättan och han själv i Stockholm, så det blir mycket resande.

- Jag tankar alltid här, det tjänar jag 120 kronor på varje gång. Det blir 4 000 om året. Det kan man göra roligare saker för, säger Danny och visar hur han drar ut pumphandtaget lite på slutet för att få plats med fem liter extra i 70-literstanken på bilen.

Joakim Andersson, Hanna Rydén

Följ ämnen i artikeln