La macchina perfetta

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-03-08

(Den perfekta bilen)

"Vrooom!!!" Nä, ljudhärmande ord kan aldrig återskapa ljudet från en

av bilvärldens mest skönsjungande tenorer. Tragiskt nog, för tonerna från avgasrören och luftintagen till den högvarviga V8:an i Ferrari 360 är närmast gudomliga. Varje gång gaspedalen pressas mot golvet förvandlas insugsljudet till en symfonisk pisksnärt så kraftfull att den hotar dina trummhinnors hälsa.

Ljudvågornas ursprung finns under en motorlucka av ädelglas som åskådliggör det mekaniska mästerverket. Bakom de klassiskt röda ventilkåporna arbetar 400 hästar, redo att slunga 360:an mot en toppfart snuddande nära 300 km/tim. Resan dit kryddas av Cambio F1 - en 6-växlad semiautomatisk växel-låda och elektronisk launch control. Precis som på moderna F1-bilar.

Höga hastigheter kräver intelligent aerodynamik, men stora vingar var naturligtvis otänkbart när 360 ritades. Därför får syremolekylerna göra sitt jobb under bilen i stället. Luften accelereras genom två stora venturi-tunnlar i golvet och skapar ett undertryck som pressar bilen mot marken. Ljuv F1-teknik även här i syfte att ge bilen rätt kombination av snabbhet och vacker form, utan extrema excesser.

För det är detta som Ferrari 360 handlar om. Kraft och form i perfekt balans. Och så det gudomliga ljudet.

DRÖMBILEN

Fredrik Huldt (bil@aftonbladet.se), redaktör på auto motor & sport

Följ ämnen i artikeln