Så här limmar du lätt & rätt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-08

Bildoktorn lär ut knepen att laga plastdetaljer i bilen

Plast blir allt vanligare material i moderna bilar. En fördel är att plast väger lite, och att den inte rostar.

Nackdelen: plast går lätt sönder. Bara att byta mot nytt då? Å nej, du kan limma också.

Här är fyra limmetoder.

Dagens bilar är uppbyggda av en massa olika plastdetaljer. Därför är det också lätt hänt att något litet öra eller fäste bryts av när man mekar med vagnen. Problemet kan angripas med fem metoder. Den första innebär att du byter ut delen mot en ny, det är en bra men dyr metod.

De övriga handlar om limning.

Proffsen väljer limmetod genom att först titta på den trasiga prylens märkning. All plast i moderna bilar är nämligen märkt för att kunna sorteras vid skrotningen.

Men eftersom det finns en hiskelig mängd olika plaster går du som amatör vilse bland alla märkningar. Därför kan jag bara ge generella tips i den här artikeln.

En bra metod när man vill prova sig fram är att tigga trasiga testprylar på skroten.

Plaster som känns riktigt ”feta” kan dock vara så omöjliga att limma att inte ens proffsen klarar av det.

1 Smältlimsmetoden

2 Snabblimsmetoden

3 Proffslimmetoden

4 Lödkolvsmetoden

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln