Titta så här snabbt lönar sig dieseln

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-15

Är framtiden dieseldriven?

Ser vi på Europa är svaret ett rungande ja.

Sverige?

Tja, det k a n vända – snart.

Är framtiden dieseldriven?

Ser vi på Europa är svaret ett rungande ja.

Sverige?

Tja, det k a n vända – snart.

Vägverket gjorde – överraskande – i våras en 180-graderssväng och sa plötsligt att dieselbilar var det mest miljövänliga alternativet utanför storstan.

En slutsats som gick stick i stäv med Naturvårdsverkets uppfattning.

Utredning på väg

Att Vägverket släppte sin rapport just i våras var knappast någon slump.

Finansdepartementet hade just påbörjat en utredning om hur skatterna ska formas för att styra bilköparna mot miljövänliga och trafiksäkra fordon.

En utredning är alltså på väg. Och när den kommer, möjligen i vår, får vi således nya fakta i målet.

Åtta av tio har diesel

Till dess kan vi (o)roa oss med en blick ut i Europa.

För det är inne med diesel i Europa.

I vissa länder säljs det fler dieselbilar än bensindrivna. Av lyxbilarna i exempelvis Frankrike har åtta av tio nya bilar dieselmotor. Bara två kör med bensindrift.

Om fem år är hälften av alla bilar som säljs i Europa dieseldrivna, enligt rapporter från olika prognosmakare.

Och det är inte bara ekonomin som styr bilvalet. Dieseln luktar inte lika illa längre och motorerna blir allt vassare.

I vissa fall är dieselvarianten den snabba, den häftiga som många vill ha.

Och, självklart, det snåla alternativet.

Dieselmode i Tyskland

I Tyskland är det högsta mode att skryta över att ha kört sin lyxbil på ”bara” 0,8 liter per mil en lång och snabb autobahnetapp. I länder som Österrike, Belgien och Spanien är bilköparna ännu mer förtjusta i dieselbilar, medan grekerna däremot nästan inte köper några dieselbilar.

I Sverige svarar dieseln för knappt sex procent av nyregistreringarna och andelen krymper.

Kanske kan vårt höga dieselpris spela en roll.

Kostar skjortan

Med tanke på hur extremt lite dieselpriset sjunkit i förhållande till bensinpriset som rasat senaste månaderna, kan man undra om inte Konsumentverket borde ta en titt på förhållandet i petroleumbranschen.

I Polen, Portugal och på Island kostar en liter diesel runt 6 kronor.

I Sverige kostar dieseln – skjortan, rent ut sagt.

Literpriset ligger nästan lika högt som bensinens.

Visserligen är det miljöklass 1. Men ändå.

Vägskatten är hutlöst hög, dieseln s k a straffas ut med skatten.

Fast vissa bilköpare är sega och köper diesel trots allt.

Och visst lönar det sig.

Om man kör långt, vill säga.

Diesel lönar sig om du kör så här långt

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln