Ljus och öppen Volvo

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-30

Collin provkör konceptbilen

GÖTEBORG: Nästa Volvo S60 är en elegant 4-dörrars kupé.

Med drag av Jaguar och Aston Martin.

Och med helt nya snåla motorer.

Aftonbladet fick en exklusiv första provkörning i Göteborg.

Designchefen Steve Mattin blev inte kvar länge på Volvo. Men han lämnar efter sig en helt ny S60. Dels produktionsbilen som börjar säljas om ett år, dels konceptbilen som visades på bilsalongen i Detroit i januari.

Orreforskristall

Utvändigt är de båda bilarna mycket lika med böljande organiska former och högt uppdragen midja. Även om produktionsbilen blir mer sansad, så att man till exempel får plats med en ordentlig baklucka, bakdörrarna hängs i framkant och så blir takfönstret betydligt mindre.

Invändigt försvinner den läckra mittkonsolen i Orreforskristall och så får baksätet tre platser.

Konceptbilen är byggd på Volvos stora bottenplatta, precis som produktionsbilen, men den nya supersnåla direktinsprutade bensinmotorn på 1,6 liter och 180 hk är inte klar ännu.

Kostat 20 miljoner

S60 Concept finns i ett enda exemplar, som kostat runt 20 miljoner att bygga.

Först har jag ett förkläde från Volvo med mig i bilen, men får sen förtroendet att köra runt testbanan på Stora Holm på egen hand.

Interiören känns exklusiv, och det måste den vara för att konkurrera med Audi och BMW, instrumenten har påbrå från Volvo PV och helheten genomsyras av Volvoarvet. Det är robust och funktionellt, och samtidigt lustfyllt och elegant.

Följ ämnen i artikeln