Volvo-plagiat och bussiga nyheter

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-12

Nissan erkänner: Vi använde Volvo som mall

TOKYO

Nej, det är inte Volvo V70. Men så nära man kan komma utan att använda samma pressverktyg.

Nissan Stagea är ett skamlöst plagiat.

– Volvo hjälper oss att hitta tillbaka till våra rötter, säger designchefen Shiro Nakamura, 51.

Han pekar på likheterna mellan det skandinaviska och det japanska.

– Formerna är enkla, avskalade och funktionella och Volvo V70 står för allt som vi brukar kalla japanskt. Stagea, Primera och nya sportkupén Z visar Nissans nya formspråk. Det är slut på anonyma bilar nu.

När Stagea introducerades som en helt ny familjekombi på den japanska marknaden för ett par år sedan använde Nissan Volvo V70 som mall – och erkände det utan omsvep. Men inte förrän den nya modellen introducerades på Tokyosalongen förra veckan visar Nissan att företaget tagit steget fullt ut och kopierat även formgivningen. Det finns också en perfekt Cross Country-look alike.

Robert Collin rapporterar från bilmässan i Tokyo

Tokyo motor show domineras totalt av Toyota och de andra japanerna men Mercedes och Volkswagen mopsade upp sig med var sitt värstingkoncept.

Salongen speglar den inhemska industrins ställning med över 90 procent av marknaden. Importbilar är en sällsynthet i Tokyo och de andra miljonstäderna, på landsbygden finns det inga utländska bilar alls.

Men det japanska bilintresset är enormt, Japan är världens största bilmarknad efter USA och salongen hade förra gången 1,3 miljoner besökare.

En tredjedel av alla bilar i Japan är de små så kallade K-cars. (Kei = liten och lätt.) Småttingar i alla former och färger står som glada utropstecken på salongen.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln