Nya torkarblad kostar bara 364 kr

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-10

- och det finns lösa gummin för en hundralapp

Javisst, jag hade (200:-) fel.

Nya torkarblad till Audi A6 kostar bara 364 kronor.

Och det finns lösa gummin för hundralappen.

Om du inte vill köpa pirattorkare...

Det är viktigt att hålla sig med fräscha torkarblad.

Sällan har jag fått så många mejl och brev som när jag i förra numret skrev att torkarbladen var dyra och gav Audi A6 som exempel.

Fast det blev, som sagt, fel.

Men problemet, att torkarblad till våra vanligaste bilar är hutlöst dyra, kvarstår.

Till svenska folkets mest populära bilar kostar kompletta torkarblad oftast mellan 350 och 450 kronor. Hos märkeshandlarna.

Ett par exempel:

Till Årets bil, Peugeot 307, kostar bladen 379 kronor.

Fler exempel: Volvo S60 350:- BMW 530 430:-, BMW 320i 413:-, Seat Ibiza 320:-, Mercedes C-klass 535:-, Volvo S80 350:-.

Piraten 300 kronor billigare

Mitsubishi Space Star, familjebilen, får nya blad för 475 kronor och faktum är att detta är ungefär lika dyrt som att köpa torkarblad till Ferrari 360 Spyder.

Bladen till Ferrarin är 13 kronor dyrare 488:-.

Till en Saab 9-5 kostar torkarna 388 kronor, vilket kan jämföras med ett par av Biltemas pirattorkare till samma modell: 70 kronor.

– Vi säljer ruggigt många torkarblad, folk tycker det är för dyrt hos märkeshandlarna, berättar Jonatan Nilsson på Biltema i Örebro.

Trä på själv – det går också

Om du inte har något emot att trä på gummit själv finns det även hos märkeshandlaren lösa originalgummin till torkarbladen. Dessa kostar oftast runt 60–80 kronor per styck, alltså mellan 150–200 kronor för två gummiremsor.

Riktigt glad blir man bara om man inte äger en Mercedes SL500.

Till den kostar två torkarblad, håll i er nu, 1 962 kronor. Ny typ av torkare, visserligen. Men ändå.

En annan lyxbil, Jaguar X-type, byter blad för 276 kronor.

Det är skillnad det.

FOTNOT. Priserna är hämtade från märkesimportörer under året.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln