Previa blir aldrig gammal

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-02

1990 förändrades klassen för minibussar. Toyota Previa kom med science fiction-liknande former och vägegenskaper i särklass – en vägvisare med nytänkande.

I dag är den bästa begagnatköpet bland minibussar.

Toyota Previa XL -91 Motor: 4 cylindrar, volym 2 438 cm3, effekt 132 hk. Bakhjulsdrift. Förbrukning: 1,06 l/mil vid blandad körning. Tjänstevikt: 1 730 kg. Nypris 1991: XL 165 600 kronor, GL 203 500 kronor. + Utrymmen, flexibilitet, vägegenskaper på torr väg.   Halkegenskaper, svårmekad, relativt höga driftkostnader.

Previa revolutionerade en hel bilklass när den kom. Formgivningen var inte annorlunda bara utvändigt, även insidan föreföll hämtad direkt ur Star Wars. Under skalet fanns fler överraskningar, bara en sådan sak som att motorn sitter i mitten, mellan hjulaxlarna.

Anledningen var väghållningen. Tidigare minibussar var svajiga och just bussliknande att köra.

Men Previa är inte bara bra ur körsynpunkt, den är naturligtvis även rymlig och flexibel.

Nackdelar är att modellen står högt i pris och att mittmotorn gör den svårmekad. Previa har aningen sämre besiktningsresultat än genomsnittsbilen, men är bättre än övriga minibussar.

Att köra

Förarmiljön kan kännas ovan i början men man vänjer sig snabbt. Hög sittposition och enorm panoramavindruta ger suverän överblick. Har personbilslika köregenskaper, här finns inte svaj eller sävlighet som är vanligt bland konkurrenterna. Är relativt distinkt i sina rörelser med fast fjädring och direkt styrning. Men mittmotorkonceptet ger tillsammans med bakhjulsdrift lynniga köregenskaper i halka, Previas svagaste punkt. En fyrhjulsdriven och avsevärt körsäkrare version finns men den är relativt ovanlig. Ha fräscha dubbdäck!

Att äga

Både bra och dålig. Previa fungerar som regel klanderfritt och reparationerna brukar bli få. Priserna är höga och ganska saftig bränsleförbrukning drar upp kostnaderna.

Mekaniska problem kan bli dyrbara då motorns placering försvårar jobbet. Bara en simpel sak som att byta tändstift är ett fall för verkstan. Previa är alltså inget för hemmapularen.

Komfort

Det är verkligen hög bekvämlighet i stolarna och trots den relativt fasta fjädringen är Previa en mycket komfortabel vagn. Även baksätespassagerarna färdas som kungar och drottningar.

Utrymmen

Previas paradgren, givetvis. Basmodellen XL har åtta sittplatser, lyxversionen GL med snurrfåtöljer har sju. Med alla stolar på plats är bagagerummet rymligt som i en Volvokombi och plockar man ur de bakre sätena blir lastrummet STORT! Suverän blandning av rymlig familjefraktare och bekväm långfärdsbuss.

Säkerhet

Med sina 1 730 kg har Previa hög ”egoistisk” säkerhet. Den höga sittpositionen gynnar också de åkande. God säkerhetsstandard för att vara en drygt tio år gammal konstruktion. Låsningsfria bromsar bara på den dyrare GL-versionen de första åren. Enligt Folksam är Previa 1990–1999 20 procent säkrare än genomsnittsbilen.

Känsla

En märklig men angenäm blandning mellan gokart, rymdskepp och buss. Gokartkänslan kommer sig av de "platta" och distinkta vägegenskaperna, rymdfeelingen är påtaglig i den futuristiska cock-piten och vrider man huvudet bakåt öppnar sig busshavet. Gamla Toyota Previa känns fortfarande modern.

Staffan Borglund

Följ ämnen i artikeln