Calle blir ett monster bakom ratten!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-21

Ex-flickvännen: "Jag trodde han skulle få en hjärtattack"

”HUR FAN TROR DU?…” Efter 20 minuters bilfärd är det klippt för Calle. En annan bil ställer sig lite för nära på parkeringsplatsen och Calle går igång: ”Hur fan tror du att jag ska komma ut där då?…”

Om du tycker att andra bilister är ”jävla idioter som kör som höns” ska du läsa det här.

Du har nämligen ersatt harmoni i trafiken — med aggressivitet.

Söndag tog en biltur med Calle som blir ett monster när han sätter sig bakom ratten.

MORR?… Calles främsta irritationsobjekt är personer som trycker på knappen vid övergångsställen när det inte finns en bil i närheten. Och sen ändå går mot röd gubbe?…

Calle, 43, blir ett fräsande monster så fort han ska köra någonstans. Hans exflickvän har varnat honom att han kan få hjärnblödning.

I dag ska Calle och jag åka bil. Han kan inte lova att han kommer att få ett utbrott, säger han på telefon. Han har ju en främling i bilen. Jag svarar att det inte gör något.

Det tar exakt 20 minuter innan han slår om.

Calle parkerar vid Lidingö centrum för att gå på Systemebolaget. En silverfärgad bil med en 50-årig kvinnlig förare och en 80-årig man som jag gissar är hennes far rullar in i rutan intill. De ställer sig nära. För nära, enligt Calle.

–?Den där jäveln slickar min jävla bil asså. Amen vad praktiskt! Hur fan tror du att jag ska komma ut där då, svär Calle för sig själv.

”Nu jävlar?…”

Åldringen på passagerarsidan puttar långsamt upp dörren. Calle studerar honom bakom sina solglasögon.

–?Jag lovar att han sätter den i min dörr.

En halv sekund senare hörs en fjäderlätt duns.

–?Nu jävlar, säger Calle och vrider om nyckeln så att han ska kunna öppna fönstret.

–?Jag vill helst inte ha din dörr i min dörr va, säger Calle till gamlingen.

–?Nej, jag ska inte?…, säger den skröplige mannen.

Calle avbryter honom.

–?Nä, nu kan du parkera lite bättre. Du står ju för jävla kass ju.

Den kvinnliga föraren säger något ohörbart.

–?Ni står ju hur jävla dåligt som helst, det ser ni ju själva, säger Calle.

–?Stäng dörren Gunnar. Stäng dörren, säger kvinnan och backar ut.

Calle drar med fingret för att kolla om det blev märke i dörren. Det blev det inte.

–?Hon blockerade mig mer eller mindre. Du såg ju själv hur hon ställde sig. Ingen känsla! Spräng bilen så får hon åka kommunalt i stället.

Upprörd av — allt

Vi går till Systembolaget. När vi har handlat klart är Calle fortfarande förbannad.

–?Jag fattar inte hur man kan ställa sig så.

Calle blir upprörd av i stort sett all slags trafikbeteende, dock inte av rusningstrafik för det kan förarna inte påverka.

Trots det är listan lång:

? Gångtrafikanter: ”Som kastar sig ut framför bilarna”.

? Taxiförare: ”De är idioter. Jag hatar de jävlarna. De tror att de äger vägarna, att de kan köra i vilka filer som helst.”

? Cyklister som korsar vägen och som tror att bilister har skyldighet att stanna. ”Fler än en gång har jag varit sugen på att ’råka’ damma in i dem, men det kommer jag aldrig någonsin att göra”.

? Och så har vi alla andra. De som kör 55 på 70-väg. De som tvärnitar utan anledning. De som ”ligger i röven” på honom.

–?Många har inte en aning om hur de kör, de bara kör.

Främsta hatobjektet

Hans främsta hatobjekt är personer som trycker på knappen till övergångsstället när det knappt finns en bil i närheten – och som sen ändå går mot röd gubbe. Barn, rörelsehindrade och äldre är undantagna.

Han tar upp rödlysefrågan sju gånger under vår 45 minuter långa biltur. Jag vet – för jag räknade.

–?Hur många bilar stannar inte för att någon unge ska gå över. Det är säkert en femton bilar som väntar. Det är bra miljöförstöring, säger han när vi stannar vid ett rödlyse.

Har du någon gång testat att vara cool och inte bry dig?

–?Ibland har jag tänkt: ”Nu ska jag inte bry mig”. Men det håller inte så länge.

Hur tror du att den här sidan hos dig kommer att utvecklas?

–?Vet inte, säger han och skrattar. Ibland känns det som om det blir värre. Men man ska hålla sig till det lagliga tycker jag.

Det måste sägas – Calle är ingen slagskämpe. Han skulle aldrig slå till en medtrafikant. Det säger till och med hans exflickvän. Hon har dock uttryckt rädsla för att han ska få en hjärtattack eller hjärnblödning. Hon har enligt Calle sagt: ”Nu får du fan ge dig, du kommer att dö för tidigt”.

”Det finns ju galningar”

Vi diskuterar om han skulle våga vara lika aggressiv i trafiken om han bodde i USA där många bilister är beväpnade. Det visar sig att Calle inte säger åt vem som helst.

–?Om jag står vid ett övergångsställe och klagar kanske någon får för sig att känga till bilen. Det finns ju galningar. Jag skulle aldrig slå sönder något eller någon. Däremot kan jag bli irriterad. Det har man väl rätt att bli?

Fungerar det här beteendet?

–?Ja, man får utlopp för sina­ aggressioner. Vissa boxar på boxbollar. Jag blir irriterad. Ingen behöver oftast se att man blir förbannad.

Vem tycker du är en bra bilförare?

–?Jag tycker att jag är en bra bilförare. Jag försöker visa respekt för mig själv och andra i trafiken. Respekt är viktigt.

Hur tror du att andra uppfattar dig som bilförare?

–?Kanske lite lätt stressad ibland.

8 goda råd – så kör du stressfritt!

1. Lämna tillräckligt med tid för resan och räkna med att det kan bli förseningar. Försök att undvika att köra under rusningstid.
2. Se till att klimatet i bilen är angenämt, att du sitter bra och kör inte för långa sträckor i taget.
3. Kör på ett avspänt sätt, slappna av i kroppen.
4. Kör inte då du redan är arg. Risken är stor risk att du tolkar situationen negativt om du är på dåligt humör.
5. Visa överseende med andra, ingen är perfekt.
6. Utgå inte alltid ifrån att den andra är självisk, fräck och oförskämd. Många konflikter i trafiken beror på missförstånd.
7. Ta inte allt så personligt, det är inte dig som person den andra föraren vill komma åt.
8. Inse dina begränsningar och acceptera det som sker i trafiken – är det kö så får du finna dig i detta.

”Om du trots detta blir arg och irriterad, försök tänka på något annat. Sätt på ett band eller veva ned rutan. Lyckas inte detta, fråga dig själv – är det värt att riskera ditt eget och andras liv för lite ilska, säger Sonja Forward, forskare och psykolog på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Experten: Därför blir du ett monster bakom ratten

Sonja Forward.

Du upplever att din frihet blir strypt.
Bilen är en statussymbol. I den kan föraren känna sig fri och njuta av farten. Men om någon eller något står i vägen för den drömmen så kan irriterationen leda till att man beter sig riskfyllt.

Du förstår inte dina medtrafikanter.
I bilen kan man inte tala med andra förare. Man använder kroppsspråk, tutar eller blinkar. Det leder till missförstånd. Man tolkar andra förare som fräcka, själviska och vansinniga.

Du känner dig anonym bakom ratten.
Anonymiteten gör att föraren vågar spela ut sin ilska. På arbetet kan man inte alltid säga vad man tycker, men bakom ratten känner man sig mer skyddad och kan därmed ta revansch.

Du har behov av att hävda dig själv.
Förare med svag självkänsla vill visa hur skickliga de är. Om någon hotar deras svaga självbild av överlägsenhet tappar de kontrollen. Bilen blir ett vapen för att återfå den goda självbilden.

Du överskattar din egen körförmåga.
I bilen tycker vi att vi har kontroll. Vi ser oss som osårbara. Det får oss att köra för fort eller aggressivt, till exempel genom att jaga en annan bilist som man anser har uppträtt olämpligt.

Erik Olkiewicz

Följ ämnen i artikeln