BMW:s nya trea – längre, bredare och snålare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-15

Ny bil. Nya 3:an ligger i teknikens framkant

Här är BMW:s helt nya 3-serie, som börjar säljas i mars nästa år.

Den flyttar måttstocken ännu några snäpp mot teknikens framkant med snålare motorer, självkorrigerande styrning och personlig förarplatsinställning bland annat.

Designavdelningen har gått varligt fram med femte generationens 3-serie. Tydligast är strålkastarnas form och den breda kromkanten på grillens njurar. Och så har hela bilen växt till sig. Fem centimeter på längden, åtta på bredden och en halv på höjden låter inte mycket, men det märks som bättre svängrum för armar och ben.

Mycket av materialet i nya Trean är aluminium, och trots förstärkningar som gjort karossen 25 procent vridstyvare, har vikten inte ökats.

Nya motorer

Den har fyra olika motorer, alla nykonstruerade.

Toppmaskin är den raka treliterssexan i modell 330i. Effekten är 258 hk och vridmomentet 300 Nm från 2 500 varv/minut. Den accelererar 0–100 km/tim på 6,3 sekunder och toppfarten är maximerad till 250 km/tim. Förbrukningen anges till 0,87 liter per mil. Den mindre sexcylindermotorn i 325i på 218 hästar gör 0–100 på 7,1 sekunder, toppfart 245. Största fyrcylindermotorn i 320i har 150 hk. Dieseln är vassare: fyrcylindriga 320d med 163 hästar sprintar till 100 på 8,3 sekunder och den nöjer sig med 0,57 liter milen.

Elektronikfinesserna är många. Tändningsnyckeln är ersatt av en startknapp, och med Key Memory anpassas förarstol, backspeglar, radio och luftkonditionering som du vill ha det i det ögonblick du öppnar dörren.

Mot tillägg kan man till 330i också få BMW:s aktiva styrning. En helt ny funktion är automatisk styrkompensering om bromsarna drar snett exempelvis på fläckvis halka. Systemet ingriper blixtsnabbt och minskar risken att bilen dras ut mot mötande trafik.

Med eller utan iDrive

I standardutrustningen ingår anti-sladdsystem och punkteringssäkra däck som kan köras lufttomma upp till 25 mil med upp till 80 km/tim.

Instrumentpanelen är ny, och finns med eller utan manöversystemet iDrive, som styr en mängd funktioner via en vridknapp och menyer på en bildskärm. Väljer man bort iDrive, kan man inte ha BMW:s navigatorsystem med karta i färg.

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln