Det här är så illa det kan vara

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-05

Att Trollhättan förlorat och Rüsselsheim och Opel vunnit det smaklösa gladiatorspelet står klart.

Men vad ska GM göra med Saab i framtiden? Det fick vi aldrig veta.

Fram till 2010 är allt som vanligt i Trollhättan, 9-3 och den nya Cadillacen säkrar jobben och dessutom lever 9-5 kvar till 2008.

Men nästa generation 9-3 ska byggas i Rüsselsheim, eller i varje fall huvuddelen av alla 9-3, som GM:s Europachef Carl-Peter Forster uttryckte det.

Gav svävande svar

Exakt vad han menade med det ville han inte svara på och när Saabchefen Peter Augustsson fick samma fråga efter presskonferensen, och gav samma svävande svar, hängde smockan i luften. Några ledande affärsjournalister var märkbart irriterade över bristen på klara besked.

Enligt uppgifter som jag fått av GM-ledningen är "huvuddelen" allt utom cabrioleterna.

Cabbarna byggs i dag i Österrike men GM planerar att successivt flytta hela sin europeiska cabriolettillverkning till Trollhättan från 2010.

Det innebär i så fall nästa generation Saab 9-3 cab, nästa Opel Astra cab och nästa Opel Tigra.

En del bilanalytiker och journalister tror att den lilla Cadillacen ska tillverkas i Trollhättan även efter 2010, men det är helt uteslutet. Den följer med till Rüsselsheim, om den inte läggs ner. Risken är ju trots allt att den blir en ny flopp för GM.

För Saab som svensk bil ser framtiden inte lovande ut. Nästa 9-3 byggs i Tyskland, nästa 9-5 i USA (även om Forster förnekade att beslutet är taget) och jeepen 9-6 byggs av japanska

Subaru i USA.

Bilstereo och dvd

Jag frågade vilka delar av Saabs utvecklingsavdelning som kommer att överleva.

-Saab får ansvaret för att utveckla infotainmentsystemen, svarade Fritz Henderson som är styrelseordförande för GM-Europa. Alltså bilstereo, dvd och tv-spel!

Saab är världsledande när det gäller krocksäkerhet, kanske bättre än Volvo. Tänker General Motors inte ens ta vara på den kunskapen?

-Opel är också mycket duktiga på säkerhet, var Hendersons svar, men han lade till att Saab också kommer att ha en roll i framtiden.

Jag hörde flera ledande personer i Trollhättan säga att de var lättade efter beskeden i går. Jag förstår inte vad de har att vara lättade över. Det här är så illa det kan vara för Saab, för Trollhättan och för hela Västsverige, ja kanske till och med för Volvo som förlorar en viktig sparringpartner.

Varumärket degraderas

Att fabriken tycks bli kvar med sina 5000 jobb även efter 2010 är självklart livsviktigt för regionen. Men att Saab degraderas till ett varumärke vilket som helst inom General Motors innebär att hoten inte är undanröjda på lite längre sikt.

När Saab inte längre uppfattas som en svensk bil minskar General Motors motivation att finnas kvar i Trollhättan.

Och den dagen har vi förlorat allt, både jobben och ett fint bilmärke.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln