Gas till varje pris

Publicerad 2013-05-08

Vi har tidigare testat bensinversionen av Up och gillat den.

Med gasdrift blir bilen ett självklart miljöval – men den tappar på andra områden.

Up är en småbil som lyfter klassen. Trygga och komfortabla vägegenskaper som gör att bilen i många situationer upplevs betydligt större än den är. På det stora – eller i det här fallet, lilla – hela är det en av de smartaste småbilarna.

Nu har den kommit med gasdrift.

Ur miljösynpunkt har en smart bil blivit ännu smartare.

Men som bil har den inte ­vunnit på konverteringen.

Ingen höjdare på motorväg

Vi kör ut på landsvägarna runt Malmö. Det ligger en norrländsk snö- och isbark på vägen, som gör den glashal. Minst sagt. Bilen rör sig tryggt. Provocerar man den sladdar den förutsägbart med baken innan antisladdsystemet tar in den så mjukt att man inte skulle märkt något om man inte hört bromsarna.

På papperet har den något färre hästkrafter än bensinversionen (68 mot 75). Och det märks. Framför allt på motorväg – Ups sämsta gren. Även bensinversionen är seg här, men med gasdriften får man anstränga sig att nå upp till 120 km/tim. (Det finns planer på en Up GTI med 110 hk.)

Stjäl bagageutrymme

I stan eller på vanlig landsväg, där bilen är tänkt att användas mest, märks knappt skillnaden i motorstyrka.

Däremot är gasmotorn tydligt ljudligare. Ett hårt knatter hörs tydligt både utanför bilen på tomgång och i kupén. Även vid gaspådrag hör man motorn. (Andra avgasventiler och hårdare ventilsäten, kan vara en orsak.)

Utrymmet är det samma som i bensinversionen – nästan. Gastankarna rymmer sammanlagt 11 kg (38 mil) och har placerats framför bakaxeln och i reservhjulsbaljan. Och här tappar du 38 liter bagageutrymme.

Bensintanken har krympt till en reservtank på 10 liter. Räcker till cirka 22 mil enligt VW. Tillsammans med gasen 60 mil. I teorin. 

När jag körde låg jag runt 0,4 kg gas per mil. Den uppgivna förbrukningen är 0,29 kg.

Enda miljöklassade modellen

En annan nackdel med gasdrift­en är tätare serviceintervaller. 1 500 mil eller ett år i stället för flexibla serviceintervaller upp till 24 månader. Allt detta kan man leva med. men priset är svårare. Eco Up är 31 000 dyrare än bensinversionen.

Visserligen är den enda miljöklassade Up-modellen. Men kan man leva utan ett miljöklassat samvete, då vinner vanliga bensinversionen.

Följ ämnen i artikeln