DRÖMBILEN

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-06

Ford Mustang: Arvingen från Amerika

Den blev för 40 år sedan symbolen för amerikansk prestandabil till rimliga pengar. Med karaktär från sin krafts dagar är den nu åter på språng bättre än någonsin: Ford Mustang.

Visst är konceptet tilltalande. Klassisk amerikansk muskelbilsdesign när den är som brutalast parad med modern teknik och säkerhetstänkande. Nya Mustang baseras på en helt ny plattform. Chassit har fått behålla tekniken med stel bakaxel men både broms- och vägegenskaper uppges hålla världsklass. Tillräckliga resurser för att bakhjulen ska kunna lekas loss gives av två motoralternativ: En V6 på 200 hästkrafter och en V8 på 300.

Mustang sätter nya nivåer för muskelbilars säkerhet menar Ford. Kraftanpassade krockkuddar är en anledning.

Men det är förstås designen som är grejen. Den långa motorhuven och det korta bakpartiet har gällt sedan debuten. Typiska detaljer är de C-formade sidorna och de tredelade baklamporna. Den arga, hajformade nosen har vi inte sett sedan 1967, men gör det så gärna igen. Interiören är även den full av hälsningar till 60-talet, dock varvat med hypermoderna inslag som exempelvis instrumentbelysning valbar mellan 125 olika färger.

Tyvärr ska bilen inte säljas av Ford i Europa. Men mindre USA-importörer hjälper dig gärna. För 350 000 kronor kan du ha en Mustang med V8 klar i Sverige.

Ford Mustang V6/GT

Mikael Johnsson (REDAKTÖR PÅ AUTO MOTOR & SPORT)

Följ ämnen i artikeln