Volvo laddar för framtiden

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-03

Nu skickas tre prototyper ut på långtest – men än så länge är tekniken dyr

Volvo jagar vidare mot nollpunkten, det vill säga noll utsläpp. De supersnåla Drive-dieslarna är

bara ett steg på vägen. Eller vad sägs om en Volvo V70 med 275 hästkrafter som drar 0,19 liter milen. Är det möjligt? Ja, om man tankar i vägguttaget.

Bilsalongen i Frankfurt vimlar av bilar med elektriska motorer som komplement till den vanliga bensin- eller dieselmotorn. Volvo är bara en tillverkare i raden som tänker bygga en så kallad laddhybrid runt år 2012. Aftonbladet har redan provkört.

Volvos prototyp har den stora Skövdedieseln på 205 hk men dessutom en elmotor på 70 hk och 150 kg batterier. Elmotorn driver på bakhjulen

Bilen kan köras upp till femtio km på batterier och eldrift, sen tar dieseln över och bilen går ytterligare 115 mil innan det är dags att tanka.

Vid kraftig acceleration går dieseln in och stöttar, men tanken är att man ska klara sig på elmotorn.

Det tar runt fem timmar att ladda hemma i 220-voltuttaget, med trefas 400 volt går laddningen på en timme.

Vattenfall som är med i projektet ska se till att infrastrukturen räcker till, det vill säga att det finns tillräckligt med el där folk vill ladda sina bilar.

Diskret motor

Volvo har tre prototyper som nu ska ut på långtest. Man vill se hur tekniken påverkas av kyla och värme och om bilen accepteras av vanligt folk som också ingår bland test-familjerna.

Den allra första provkörningen på Volvos testbana bakom fabriken på Hisingen är knappast dramatisk. El-motorn är ingen ingen raketmotor, men räcker till och susar diskret som en spårvagn. Vid kraftfull acceleration ska dieseln hoppa igång automatiskt, men den funktionen är urkopplad vid vår provkörning.

Laddhybridtekniken kommer så småningom i alla Volvos modeller, men kombin V60 som introduceras nästa år blir först.

200 000 extra

Än så länge är tekniken extremt dyr, bara batterierna kostar 100 000 kronor. Tillsammans med elmotor och styrutrustning blir det runt 200 000 i ökade tillverkningskostnader, pengar som vanlig folk knappast vill betala. Här krävs rejäla statliga rabatter. I flera EU-länder ligger rabatten på långt över 100 000 kronor, det svenska regelverket gynnar bara biltypen om den säljs som tjänstebil, då är rabatten på förmånsvärdet 40 procent.

Volvo räknar med en produktion på ett par tusen bilar per år till att börja med.

Följ ämnen i artikeln