En iskall i Genève

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-24

Brrr...a, Volvo! Frostiga ACC2 inspirerad av ishotellet i Jukkasjärvi

Ladda hem som skrivbordsbild Visst ser det ut som en ansiktslyft V70 Cross Country. Designern Jonathan Dale har gjort om inredningen helt   från dörrsidor till de originaldesignade solglasögonen.

GENÈVE.

Volvos snövita konceptbil ACC2 spelar på föreställningen om den kalla nord.

Om nordisk formgivning är sval så är Volvon iskall som en natt i Lappland.

Men den är också en titt in i framtiden.

Inom ett år finns V70 Cross Country R med 300 hästkrafter och aktivt chassi.

Snövit lack, orangefärgade hasplåtar fram och bak och rallydubbade Michelindäck är det första man ser. En närmare titt avslöjar ny huv med större grill och mer plats för motorn, lite som storebror XC90. Och bredare hjulhus för att rymma större hjul och nya plastdetaljer.

En V70 Cross Country facelift? Ja, visst.

Invändigt är förändringarna större. Ishotellet i Jukkasjärvi inspirerade Volvodesignern Jonathan Dale att experimentera med frostad halvgenomskinlig plast, nästan som is.

Trimmad till 300 hästar

En frostig mittkonsol löper ovanpå kardantunneln framifrån och bak. Den rymmer förvaringsfack för digitalkameran, de originaldesignade solglasögonen och den personliga digitala assistenten.

Mellan de båda separata stolarna bak ryms glas formade som is och väl kylda.

Under huven ryms Volvos femcylindriga motor trimmad till 300 hästkrafter. Det är den motor som får premiär i höst i R-modellerna av S60 och V70. Även i övrigt stämmer specifikationerna med Volvos rejs-modeller.

Det är fyrhjulsdrift från Haldex och aktivt chassi där Volvo samarbetat med stötdämpartillverkaren Öhlins.

BMW har en värstingmotor i sin jeep X5, varför skulle inte Volvo ha sin Cross Country R? Eller XC 70 R, Volvo byter namn från V70 XC till XC70 i höst.

Helt ny V8

Även XC90 får en större motor inom två år. Wolfgang Reitzle, chef för Fords lyxbilsdivision där Volvo ingår, bekräftar för Aftonbladet att Volvo jobbar för fullt på en helt ny V8 speciellt för den amerikanska marknaden.

BILSALONGEN I GENÈVE

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln