Renault Laguna har flest fel

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-06-17

Hamnar sist i nybilsenkät

Nya Renault Laguna placerar sig riktigt risigt i Motormännens senaste nybilsenkät, där ägarna listat stora och små fel.

För Renault blev saken inte bättre av att Clio slutar näst sämst.

I toppen på listan över bilar med minst andel fel parkerar BMW:s 5-serie.

Renault Laguna hade flest fel i Motormännens nybilsenkät.

– Renaultbilarna hamnar långt ned jämfört med året innan. Det är helt uppenbart att man har haft vissa störningar som dragit ned betyget, säger Terje Eklund, tekniker på Motormännens riksförbund.

Av enkäten, som publiceras i det kommande numret av tidningen Motor, framgår att Laguna haft problem med startsvårigheter, bromsar, elsystem och växellåda. Bilen noteras för 49 stora fel och 91 små fel per 100 bilar.

Terje Eklund nämner som exempel att störningar förekommit i samband med det kort som bilarna startas med i stället för nyckel.

– Bilarna har stått länge på verkstad, men det behöver i sig inte bero på felen utan kan också ha att göra med verkstadskapaciteten på Volvoverkstäderna som servar Renault, säger Eklund.

Volvoproblem

Ägarna av Renault Clio klagar bland annat på tändsystem och färdljus.

Mercedes C-klass ligger trea från slutet i tabellen över bilar med högst andel fel. Anmärkningar riktas mot krånglande bränsle- och tändsystem.

Bland övriga bilmärken som brottas med problem återfinns Volkswagen Polo, samtliga Peugeotmodeller, VW Passat, Citroen C 5, Volvo S 70/V 70/C 70 och Audi A 4.

Det är personbilar som togs i bruk i slutet av 2001 och början av 2002 som betygsatts av 14.121 ägare efter ett års körning.

BMW och Toyota

När det gäller fel på karosserna utmärker sig också VW Polo och Renault Laguna med störst andel fel.

Listan över bilmodeller med störst andel felfria exemplar toppas av BMW:s 5-serie.

Andra bilar som i stort sett fungerar utan allvarliga anmärkningar är Nissan Primera, Opel Corsa, Toyota Yaris och Mitsubishi Galant.

Bilarna har över lag blivit bättre för varje år.

– Men de blir hela tiden mer tekniskt komplicerade, vilket naturligtvis ställer till en del problem för verkstäderna i samband med felsökning, säger Terje Eklund.

Fakta: Nybilsenkät

Benny Öinert/TT

Följ ämnen i artikeln