Hybriderna anfaller

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-12

Nu kommer fler och fler miljöbilar

Hybridbilen har flera motorer av olika typ. Vanligast: bensinmotor kombinerad med en eller flera elmotorer. Ett sinnrikt datasystem låter bilens rörelseenergi ladda ett extra kraftigt batteri, som vid start, parkering och kö-körning driver elmotorerna. När mer kraft krävs samverkar bensinmotorn med eldriften. Totalt kan systemet minska bensinförbrukningen med 15-25 procent vid blandad körning. Mer i stan, men knappt någonting på landsväg.

FRANKFURT

Ordet hybrid var mest facksnack för ingenjörer och några få miljökämpar.

I dag har andra biltillverkare insett att Toyota och dess1 lyxmärke Lexus ligger flera år före - och att myndigheterna gillar hybriderna.

När Toyota Prius smögs ut på marknaden 1997 var det få som brydde sig om en dyr, ful fyradörrarsbil med bensin- och elmotor.

För att ta in Toyotas försprång har konkurrenterna svalt stoltheten och gått ihop i flera oheliga allianser.

Amerikanska Ford gjorde succé förra året med sin mellanstora stadsjeep Escape med bensin- och elmotor, och ärkefienden GM har som motdrag ingått allians med Daimler-Chrysler och BMW och lovat hybrid i sina stora stadsjeep-modeller i slutet av 2007.

BMW visade en hybridversion av X3 på Frankfurtsalongen nyligen, samtidigt som Mercedes aviserade ett bränslesparande drivsystem till flaggskeppet S-klass. Tillsammans med GM bildar nu de tyska företagen ett gemensamt center i USA för snabbutveckling av hybridtekniken.

Även sportbilsspecialisten Porsche har insett imagevärdet i hybrider och satsar nu på samarbete med VW/Audi för att vara med på banan när alla tar upp jakten på Toyota och Lexus.

Porsche Cayenne.

Audi Q7 hybrid.

BMW X3 hybrid.

Lexus GS450h.

Mercedes S-klass hybrid.

Toyota Prius.

Lexus RX 400h.

Honda Civic hybrid.

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln