På besök i Jay Lenos garage

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-22

Robert Collin kollar in tv-stjärnans unika samling

Trevligaste kändisen i Hollywood, säger folk i Los Angeles.

I Sverige är han känd som driven programledare i ”Tonight show”.

Men jag träffade Jay Leno för att kolla in hans bilar.

Jay Leno, som vi är vana att se honom

Han har 107 bilar i samlingen. Plus nästan lika många motorcyklar.

Och det är ingen dammig samling utan ett garage där varje bil fungerar – och används. Nyckeln sitter i tändningslåset på varenda en och sladdar till ett tiotal batteriladdare visar att det är på riktigt.

Garaget som ligger norr om Los Angeles är inget museum, det är inte öppet för allmänheten och entrén är diskret. Jay vill inte dra till sig några tjuvar och den tv-övervakade grinden, som alltid är stängd, avslöjar ingenting.

Saaben är en favorit

I dag valde Jay en blå Jaguar XK 140 att köra till NBC:s tv-studio i Burbank med.

– Men eftersom du är svensk kan jag ju avslöja att min Saab 93B från 1958 hör till favoriterna. Vilket sound! Och vilka härliga avgasdofter! För att inte tala om frihjulet!

Något som grumlar bilglädjen en aning är att platsen brevid Saaben är tom. Bara en pytteliten oljefläck vittnar om att här brukar stå en bil. En Citroën SM, just en sådan som jag själv har – på verkstan ...

SM är Citroëns lyxkupé från 1970-talet, med specialbyggd V6 från Maserati. En extrem bil som i vissa avseenden är toppmodern än i dag. Men en komplicerad konstruktion rakt igenom.

Jay har en egen verkstad med sex anställda mekaniker. De fixar allt, från ny brännare till Stanley-ångbilen från 1906 till att montera in en Corvette-ram på en gammal Oldsmobile Tornado och bygga om den klassiska framhjulsdrivna bjässen till bakhjulsdrift och sätta in en motor på 1 100 hk.

Pengar är inget problem

– Men Cittran rår vi inte på, säger Per Blixt från Arvika som jobbat hos Leno i sex år.

– Vad har ni för budget egentligen, undrar jag.

– Budget? säger Per på bred värmländska. Vi har ingen budget!

Nej, pengar är inget problem för

Jay Leno. Han samlar bilar för att han gillar bilar. Och omväxling.

Hans första bil, den han kom till Los Angeles med en gång i tiden, en Buick från 1955, är grunden i samlingen som i dag spretar åt alla håll: Några Lamborghini, amerikanska muskelbilar, ett par Bentley från före kriget, Porschar (som han rejsat med), skumma specialbyggen, som en racer med stridsvagnsmotor, och en Ford Fiesta Shogun, egentligen en Mazda 121, med bakhjulsdrift och 435 hk.

Åker till garaget varje morgon

Och han säljer ingenting. Samlingen bara växer och växer. Jo, han sålde en Mercedes 300 från 1970-talet. Den hatade han.

Varje morgon kör han in till garaget, går runt och myser lite, snackar med mekarna, och tar en ny bil och kör till tv-studion som ligger 20 minuters bilresa bort.

Jay Leno älskar fart. Han kör fort. Och åker fast. Men det brukar lösa sig. Han skriver en autograf på ett idolkort och så är saken ur världen.

Ibland i garaget säger han: Nä gubbar, nu åker vi och köper en hamburgare. Då är brandbilen av fabrikatet American La France perfekt. Alla ryms och hjälmarna är autentiska.

Brandbilen är aningen modifierad med en lyft där bak. Bra när någon av hojarna får stopp. Då funge-rar brandbilen som bärgare.

Ska det vara lite finare tar han en av sina Duesenbergare. De hör till världens absolut dyraste bilar, i klass med de dyraste Bugatti. Och Jay har sex, som han kör med mer eller mindre till vardags!

Ingen dammig samling

Finns det något som jag tycker är trist så är det dammiga bilmuséer. Och mina förväntningar på Jay Lenos garage var låga.

Men herre gud vilken samling, och vilken människa.

Så spännande, så udda, så otippat.

Jag berättar för Jay att min SM, som jag faktiskt köpte alldeles i närheten av hans garage, också är på verkstan.

Han skrockar och himlar med ögonen.

– Men Citroën byggde speciella bilar. Var rädd om den.

Följ ämnen i artikeln