De kör super-Volvon med webbkamera och skrivbord

Uppdaterad 2011-04-14 | Publicerad 2011-03-24

Räddningstjänst från Kalix till Hässleholm har valt Volvo XC70 – senast i raden är Storgöteborg.

Ledningsbilarna byggs av Euro-Lans i Backaryd. Fordonen är utrustade för hård körning, med unik kommunikationsutrustning och bildöverföring.

Euro-Lans ledningsbilar byggda på Volvo XC70 har gjort succé. Fordon från Backarydföretaget rullar hos räddningstjänsten i Östergötland, Kalix, Västervik, Hässleholm, Kungälv, Emmaboda-Torsås och Ödeshög. Senast i raden är räddningstjänsten i Storgöteborg som har köpt tre bilar. På Euro-Lans anser man att få bilmodeller utgör en lika bra plattform som Volvo XC70.

– Den har en väldigt imponerande chassisättning och väghållning. Bilar med fyrhjulsdrift blir ofta lita svajiga, men Volvo XC70 ligger mitt emellan en SUV och en vanlig bil. Det uppskattas av räddningstjänsten, säger Mikael Nelson, ansvarig för räddningsfordon på Euro-Lans.

Överraskad av test

Han berättar om hur en räddningstjänst överraskade honom när han kom på besök. De hade ordnat ett litet test. Två konkurrerande bilmärken fanns på plats, men de hade ingen chans när de ställdes mot Euro-Lans XC70.

– Den uppskattas för sina fina köregenskaper. Bilen är fruktansvärt konsekvent och varnar alltid lite innan något händer. Jag har kört demobilen flera tusen mil – och den har banne mig aldrig lurat mig, säger han.

Bygger på polisbil

En annan viktig faktor bakom framgångarna är samarbetet med Volvo Specialvagnar. De levererar fordon med samma specifikation som en polisbil. Tack vare det förstärkta specialchassiet kan de klara en högre last och tuffare tag. Bilarna har även förstärkta fälgar som klarar av hård körning, samt kraftigare bromsar.

Ensamma befäl i bilen

Från denna grundmodell utvecklar Euro-Lans sina ledningsbilar. Räddningstjänstens befäl arbetar ofta ensamma – därför plockas passagerarstolen bort och ersätts med en praktisk arbetsyta. Bland den tekniska utrustningen finns handsfree, navigering och positionering kopplad till SOS-centralen. De kan hela tiden följa vart ledningsbilen befinner sig – SOS-centralen kan dessutom skicka en position direkt till bilen.

Webbkamera

Väl på olycksplatsen kan befälet använda bilens webbkamera för att kommunicera med centralen, eller skicka rörliga bilder från platsen. Bagageutrymmets lådsystem rymmer allt som räddningstjänsten behöver få med sig ut. Här finns även en whiteboard som används vid genomgångar inför en insats.

– Och så är den röd – det är ju viktigt faktiskt, för metallic-röd är inte riktigt accepterat av räddningstjänsten. Det är ju tradition att en brandbil ska vara röd – och vi är det enda företaget som levererar den rätta färgen, säger Mikael Nelson.

Volvo