Högsta betyg till Saabs nya etanolbil

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-24

"Lika bekväm, men miljövänligare än en bensinbil"

ÖRNSKÖLDSVIK - SUNDSVALL. Saabs nya etanolbil är en femplussare.

Den är lika bekväm att köra som en vanlig bensinbil, men miljövänligare. Och faktiskt också piggare.

Aftonbladets reporter Sven-Anders Eriksson gör tummen upp för nya Saaben.

Efter över femton mils testkörning på vintervägar mellan Örnsköldsvik och Sundsvall är det bara att konstatera att Saab 9-5 BioPower är en fullträff, och ligger helt rätt i tiden. Precis när svenska bilägare fått upp ögonen

för fördelarna med en miljövänlig bil slår Saab till med sin etanolbil.

Fördelarna med en miljövänlig etanolbil är många.

Man behöver inte betala de trängeselavgifter som införs i Stockholm till sommaren, man behöver inte betala parkering i Stockholm, Göteborg och Malmö

och man får tjugo procents rabatt på förmånsvärdet.

Den totala besparingen handlar om nästan 25 000 kronor om året, i varje fall om man bor i Stockholm och har tjänstebil.

Saab 9-5 BioPower är stark och snabb. Tack vare etanolens höga oktantal - 104 för E85 blanding - blir etanolmotorn mycket effektivare jämfört med en

bensinmotor. I BioPowers fall handlar det om 30 hästkafter mer än Saabs 2.0t-standardmotorn på 150 hk. Även vridmomentet har blivit bättre, 280 NM mot 240 Nm.

Rask och rolig

Det här gör att BioPower är rask och rolig att köra. Man får rejält svar från motorn när man trycker gasen i botten, en viktig sak för att man till exempel ska kunna göra säkra omkörningar.

Saab har nästan inte behövt göra någonting med motorn för att ställa om den till etanoldrift. Man har pillat lite i styrdatorn, samt försett bränselsystem och bränsletank med delvis nytt material.

För att inte behöva råka ut för startproblem när det är kallt levereras nya Saab 9-5 BioPower med motorvärmare som standard. Ett annat alternativ är att tanka E75 etanol i stället för E 84 etanol, då klarar motorn temperaturer kallare än minus 30 grader.

Saab lovar att de Saab 9-5 BioPower-bilar som beställs under tiden januari fram till juni inte ska kosta mer än motsvarande 2.0t-bil, det vill säga från 248 900 kronor. Det är naturligtvis ett sätt att fånga intresse kring den nya etanolbilen, och jag är övertygad att man kommer att lyckas.

Få alternativ

Vill man ha en miljövänlig bil i storbilklassen finns ingen annan att välja på i dag. Volvo har visserligen sin V70 bifuel, som går på gas eller bensin.

Men den har inte alls gått hem hos bilköparna och säljer trögt eftersom den är 45 000 kronor dyrare än bensinversionen, har sämre bagage, har kortare

räckvidd och osäkrare andrahandsvärde. Dessutom är det ont om gasmackar.

Då är det betydligt bättre beställt med etanolmackarna. I dag finns 140 tankställen i Sverige, från Övertorneå i norr till Malmö i söder. Redan nästa år kommer det att finnas 225 stycken etanolmackar, år 2008 ska det enligt planerna finnas över tusen. I Örnsköldsvik kostade i går en liter etanol 7,83 kronor, att jämföras med en liter 95 oktanig bensin - 10,09.

Volvo hakar på

Pressat av Saab har även Volvo nu bestämt att man ska tillverka etanolbilar. Men först om ett år är det premiär för etanolvarianter av Volvo S40 och V50. Tills dess är Saab 9-5 BioPower ensam på den viktiga tjänstebilsmarknaden. Frågan är hur många som nappar. Själva räknar Saab med

att sälja minst 5 000 etanolbilar på årsbasis.

Saab 9-5 2.0t BioPower

Fakta: etanol

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln