Flera småbilar direkt farliga

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-18

Fyra av nio får underkänt - risk för pisksnärtskador vid krock

Dagens småbilar skyddar dåligt mot pisksnärtskador.

Av nio testade småbilar får bara två betyget "bra".

Fyra av nio får underkänt.

Nackstödet hos VW Polo fick underkänt. Vid en påkörning bakifrån får föraren och passageraren dåligt skydd av nackstöden.

Nackskydden och stolarna är en svag punkt i småbilarnas säkerhet visar en nyligen genomförd undersökning gjord av tyska motororganisationen ADAC.

I sitt testcenter i Tyskland har man simulerat påkörning bakifrån i en speciell anläggning, bara för att utröna hur bra eller dåligt förare och framsätespassagerare skyddas vid en påkörning bakifrån.

Detta är den vanligaste typen av olyckor och samtidigt den som ger flest bestående skador. Inte sällan visar sig skadorna flera år efter händelsen och för många innebär nackskador livslångt lidande.

Alarmerande är därför att av nio populära småbilar underkändes två i testen och bara två av bilarna fick betyget "bra" för stolar eller nackskydd.

Anmärkningsvärt är att enda bilen i undersökningen som var försedd med aktivt nackskydd bara fick betyget "tillfredställande" för nackskyddet och knappt godkänt ("acceptabelt") för stolens stabilitet.

ADAC-testet gjordes i hastigheterna 10, 16 och 25 km/tim och visar att det finns stora skillnader i säkerhet.

Fyra stolar samt nackskydd ( Nissan Micra, Ford Fiesta, Fiat Punto och VW Polo) fick betyget "svagt".

Två bilar ( Mini och Opel Corsa) fick betyget "acceptabelt".

Ytterligare två ( Renault Clio och Opel Corsa med aktivt nackskydd) fick betyget "tillfredsställande".

Enbart två av de tio bilarna ( Smart och Toyota Yaris) fick testbetyget "bra".

Fiat Punto - för korta förare

ADAC kräver nu att bilindustrin gör stabilare stolssystem - samt nackskydd som går att ställa i både höjd- och längsled.

Övre kanten på nackskyddet ska hamna i linje med huvudets högsta punkt, och stödet ska vara nära huvudet. Ryggstödet ska samtidigt ställas så rakt upp som det är praktiskt möjligt.

Denna grundregel sätter också gränser för hur lång en förare kan vara. Exempelvis Fiat Punto kan bara köras av personer upp till 171 cm om nackskyddet ska användas som det är tänkt.

Nästan lika illa är det med Nissan Micra och Ford Fiesta (173 cm). Längst förare klarar Renault Clio (186 cm) och Opel Corsa (185 cm).

Så här gjordes testen:

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln