Produktionsstopp för årets bil

Uppdaterad 2012-03-22 | Publicerad 2012-03-21

Chevrolet Volt och Opel Ampera fick utmärkelsen i början av mars - samtidigt stoppades tillverkningen

Chevrolet Volt testade vi i januari mot Nissan Leaf, Mitsubishi Miev och Renault Kangoo ZE i Sveriges första stora elbilstest. Foto: Stefan Mattsson

Den blev årets bil. Men Chevrolet Volt säljer inte tillräckligt bra. Därför gör General Motors ett uppehåll i fem veckor.

Laddhybriden Chevrolet Volt, som också säljs som Opel Ampera, fick pris som årets bil på bilsalongen i Genève. Samtidigt meddelade GM att de inte når upp till sitt försäljningsmål. De tillverkade bilar som de inte kunde bli av med. Därför har produktionen stoppats i fem veckor för att försöka bli av med bilarna som redan står i lager.

I februari såldes 1023 Volt i USA. Målet är 45 000 sålda bilar i år. Förra året ville GM sälja 10 000 bilar, men lyckades bara sälja 7 671. Mot bakgrund av det verkar 45 000 sålda laddhybrider extremt optimistiskt. Även med den fina utmärkelsen årets bil som extra draghjälp i försäljningen.

I november drabbades Volt av en PR-mässig förlust när ett antal bilar börjat brinna. Med resultatet att försäljningen dök. Men i januari meddelade ansvarig myndighet i USA att Volt inte har högre brandrisk än någon annan bil.

– Vi laddade Volt med den senaste säkerhetsteknologin, men vi säkrade inte bilen mot att bli en politisk slagpåse, sa GM-chefen Dan Akerson i januari, men sorgligt nog är det vad Volt har blivit.

Man har i år sålt 1626 bilar, men har planerat att bygga 60 000 bilar - varav 15 000 är tänkta att säljas utanför USA. Akerson lovade i januari att man kunde matcha produktionen med efterfrågan, skriver Bloomberg, men det löftet har inte infriats.

En bilanalytiker säger till Bloomberg:

– Att GM har ett överfullt lager av osålda Volt tyder på att konsumenternas efterfrågan inte är särskilt stark. Prislappen gör att Volt inte lönar sig för den genomsnittlige bilköparen när det finns så många bränsleeffektiva bilar som drivs med fossila bränslen. Som dessutom kostar tusentals dollar mindre.

Nyheten att GM drar ner på produktionstakten ökade i sig också kritiken:

– När bränslepriserna fortsätter att öka har president Obamas försök att tvinga konsumenter att köpa eldrivna bilar som Chevrolet Volt misslyckats, trots att skattepengar har använts för att driva upp produktionen, sa en republikansk politiker - Darrell Issa - från Kalifornien.

Följ ämnen i artikeln