Monsterbilarna ska rädda miljön

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-01-09

V8:n lever än så länge - på grön teknik

Lång dyrgrip Rolls Royce Phantom Drophead Coupé går loss på 370 000 euro – närmare 3,4 miljoner kronor. Men då ingår bara ett tygtak. Foto: Lennart Pettersson

Detroit

DETROIT. Audi visar en ny V12-motor. Toyota en läcker sportbil. Ford en klassisk muskelbil och General Motors en variant på sin Camaro.

Och ingen skäms. För alla nyheter kallas miljöbilar!

Toyota FT-HS 0-100 på 4 sek Mässans överlägset vackraste bil förebådar kommande Toyota Celica. Den är ritad hos Toyota i Kalifornien och drivs med hybridteknik. En V 6-motor driver bilen tillsammans med en elmotor och den sammanlagda effekten är 400 hk. 0–100 går på fyra sekunder.

Bob Lutz, amerikansk bilindustris grand old man och numera produktchef på General Motors, presenterade elbilen Volt med orden:

– Jag har aldrig varit så stolt.

Men med ena handen i fickan och två fingrar i kors. För muskelbilarnas förkämpe nummer ett bryr sig inte om miljön om han inte har kniven på strupen.

Alla gillar jeep

Och trots att amerikanerna under ett allt högre bensinpris valt bort de allra största och törstigaste bilarna så klappar deras hjärtan fortfarande för V 8-pickuper och stadsjeepar.

Alla vet det, alla vet vad som säljer, men alla försöker anpassa sig till tidsandan.

Därför kallar Audi sin nya V 12 på 500 hk och 1 000 Newtonmeter i vridmoment för miljömotor, bara för att bränslet är diesel.

Och Ford sin muskelbil Interceptor för miljöbil för att bränslet är etanol, oavsett förbrukning på tre liter milen.

GM:s elbil värst

Och värst av allt är kanske General Motors elbil som saknar batterier, för att de batterier Bob Lutz pratar om inte är konstruerade än.

Men miljödebatten är här, och nästa år, eller nästa, kan tiden vara mogen för riktiga miljöbilar.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln