Polestars trimmade värsting har 325 hk

Uppdaterad 2011-06-03 | Publicerad 2011-04-13

Nu kan du köpa den starkaste Volvon någonsin.

Med Polestars effektoptimering får T6-motorn 325 hästkrafter. Det innebär att din V60 kan få högre prestanda än Volvos legendariska BTCC-bil.

Teknikens Värld jämför den trimmade testbilen med Audi S4.

Effekt och prestanda är jämförbara men Volvo tar hem prisronden utan besvär, säger Hans Hedberg i Teknikens Värld.

Polestars effektoptimeringar ger Volvos modeller högre prestanda, med bibehållna originalgarantier. Deras ”fabriks-trim” ger mer hästkrafter och större vridmoment, detta utan att påverka vare sig certifierad bränsleförbrukning eller utsläpp. Nu släpper Polestar sin effektoptimering till T6-motorn. Trimmet tar bensinsexan från 304 hk och 440 Nm – till 325 hk och 470 Nm.

– Med 325 hästkrafter är nya T6 den starkaste Volvon man någonsin kunnat köpa hos sin Volvohandlare. Och V60 blir ju den starkaste kombin någonsin, till och med starkare än 850 Supertouring – med originalgaranti dessutom, säger Hans Bååth, marknadschef på Polestar.

Hur ser din drömbil ut? Testa här – bygg efter eget huvud.

Teknikens Värld testade

Teknikens Världs testchef Hans Hedberg fick provköra en Volvo S60 R-Design med Polestars effektoptimering. Han rapporterade direkt från sitt test i Göteborg.

– Jag blev faktiskt förvånad över hur rask den känns. När den sexstegade Geartronic-lådan skjuts över till det manuella läget blir det mycket bättre drag och det är faktiskt så att man saknar paddlar på ratten, och det gör man ju inte så ofta. Polestar-tillägget gör nästan S60 lite raceig i tonen, säger Hans Hedberg till Teknikens Värld.

Han konstaterar att det ännu inte finns några officiella accelerationssiffror. Med sin egen VBOX klockade han 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Hedberg poängterar att detta nästan är jämförbart med Audis S-version av A4. Testchefen tror att den optimerade Volvons kommer bli närmaste konkurrent till Audi S4.

Testa här – bygg din egen drömbil.

Jämförbar med Audi S4

– Effekt och prestanda är jämförbara men Volvo tar hem prisronden utan besvär. En S60 T6 AWD kostar i grundutförande 395 000 kronor och Polestar-trimmet kostar endast 8 900 kronor extra. En S4 får man inte för under 500 000 kronor. S4 är visserligen riktigt rapp och snabb men S60 Polestar är faktiskt inte långt efter, säger Hans Hedberg till Teknikens Värld.

Han anser att Polestars trim ger mycket ”bang for the buck” – och att 8 900 kronor är väl investerade pengar för en vässad Volvo S60. Till sommaren kan alla Volvobilar med den nya 304 hästars T6-motorn utrustas med effektoptimeringen, som enkelt kan eftermonteras. Hans Bååth poängterar att det finns fördelar med en eftermontering.

– Om man har kört ett tag med standardbilen så får man en riktigt positiv upplevelse – det blir nästan som en ny bil. Den varv-villiga sexan blir rappare, svarar bättre och vridet ökar markant, säger Hans Bååth.

Bygg din egen drömbil direkt på nätet.

Volvo