Slog konkurrenterna för tredje gången i USA

Uppdaterad 2011-04-20 | Publicerad 2011-04-11

Under Mudfest utmanar USA:s motorjournalister de senaste bilarna i tuffa test.

För tredje gången utsågs Volvo XC90 till bästa bil i kategorin lyx-SUV:ar.

Modellen med R-Design imponerade på juryn med ett fantastiskt bra pris, sportig och snygg design, samt innerutrymmet som sväljer sju personer.

Northwest Automotive Press Association (NWAPA) anordnar årligen Mudfest. Under evenemanget i Snoqualmie Washington utvärderade 26 amerikanska motorjournalister ett 20 av USA-marknadens SUV:ar och cross over-fordon, modellår 2011. De testades under en rad ”verkliga” förhållanden – både off-road och på vanlig väg.

Volvo XC90 kom till årets Mudfest som tvåfaldig segrare (2002 och 2003). Volvos XC90 3,2 AWD med R-Design ställdes mot tuffa motståndare i segmentet lyx-SUV:ar: BMW X3, Infinity QX56, Mercedes-Benz R350 Blue TEC 4MATIC, samt Land Rover Sport.

Bäst bland lyxiga SUV:ar

Volvon tog hem hem segern som den bästa bilen i gruppen ”Luxury SUV”. Modellen imponerade på juryn med ett fantastiskt bra pris, sportig och snygg design, samt innerutrymmet som sväljer sju personer.

– Det är fantastiskt att konstatera att en sådan ärrad veteran i Mudfest-sammanhang fortfarande är relevant i dag. Att möta mottävlande var av vissa inte ens fanns på marknaden när XC90 började säljas 2002 – och trots detta ta hem med en seger i kategorin, visar varför XC90 fortfarande är en av våra storsäljare. Jag skulle inte kunna vara gladare, säger Doug Speck, vd för Volvo Cars of North America.

Anti-roll-system

Under Mudfest kunde XC90 excellera på landsvägstestet, bland annat med det första anti-roll-systemet som lanserades med modellen. I dag har National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA) infört krav på att alla SUV:ar på USA-marknaden ska ha ett liknande skyddssystem. Under offroad-testet fick XC90:n hjälp av sin avancerade AWD med ”Instant Traction”, som för över kraften till det hjul som har mest grepp.

Pacific North West innefattar delstaterna Washington, Idaho, Montana, Oregon, Wyoming och British Columbia. Området utgör den starkaste marknaden för SUV:ar – och en av Volvos främsta marknader i USA, för hela modellprogrammet.

Volvo