Tjejerna som gör bilar mer kvinnliga

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-05-05

Först ritar män bilen - sen bestämmer kvinnor färgerna

Bilar är manliga.

Det lär vi redan våra barn när flickorna får dockor och pojkarna bilar. Senare väljer killarna tekniska yrken och en del blir bilkonstruktörer.

Men hur går det sen – när bilarna ska användas av både män och kvinnor?

Vi frågade några av de få kvinnor som kan påverka utformningen av nya Volvo och Saab.

Med jämna mellanrum klär Lill Melander på Saab i Trollhättan upp sig när hon ska till jobbet. Hon och de andra kvinnorna i hennes grupp klär sig riktigt kvinnligt. Någon tar på sig bästa gåbortklänningen med vidd, andra en snäv kjol, nylonstrumporna, högklackat. Det är när de ska kolla om det nya bilprojektet verkligen är anpassat för kvinnor.

Killarna vinner

Den kvinnliga referensgruppen på Saab bildades för fem år sen, på Volvo har en liknande grupp funnits betydligt längre.

Egentligen är gruppen en paradox. Först konstruerar killarna bilen, sedan kallar de in tjejerna och frågar om konceptet fungerar. Så följer en diskussion där ofta killarnas åsikter, trots allt, vinner.

– Det kan vara så enkelt som att det är svårt att kliva in i bilen för att tröskeln är för bred, säger Lill. Men breda trösklar är manliga och sportiga. De ger bilen ett kraftfullt utseende, säger killarna.

Kvinnorna i gruppen är mellan 27 och 56 år, mellan 158 och 184 cm långa och där finns både späda och kraftiga medlemmar.

– En detalj som vi studerar noga är hur stora krafter som behövs för att klara av bilen. Kan en liten kvinna byta däck? Få ut ett stort och tungt däck ur bagagerummet, få upp bilen på domkraften och lossa hjulbultarna? Kan en kvinna montera den löstagbara dragkroken?

Maria Thunberg på Saab och Lena Jiseborn på Volvo är designers. Men de ritar inte karosser, fälgar eller ens interiörer utan håller sig till kvinnliga områden som färg och textilier.

Volvo har nära 50 formgivare, 35 män (och två kvinnor) ritar bilens yttre och inre form, tio kvinnor och tre män tar hand om färg och ytmaterial. Samma sak på Saab, nio kvinnor ansvarar för färg och textil, tolv män (och en kvinna) formger kaross och interiör.

Ändå gick Maria Thunberg maskiningenjörslinjen på gymnasiet och utbildade sig därefter till arkitekt på Chalmers.

Volvo 850 – en manlig bil

Lena Jiseborn är pojkflicka, fjärde dottern i familjen (”och då tröttnade pappa på att aldrig få några pojkar”).

– Mina storasystrar fick dockor, jag fick bilar. Jag minns en stor fin långtradare och hur pappa lärde mig att backa med den, säger Lena.

– Volvo 850 är en typiskt manlig bil, interiören är maskulin, grov och funktionell med influenser från greppvänliga handikappredskap. Det skulle vara så på 1980-talet.

– När jag började inom bilindustrin på 1980-talet kände jag mig rätt ensam, nu är det betydligt bättre. Nu får bilarna vara mer flärdfulla. Färgval är viktigt, ytmaterialen ska kännas behagliga, inte bara funktionella.

Maria kommer in på all elektronik i bilarna.

– Den är manlig!

Det började med hopplösa multifunktionsknappar till stereon, sedan kom färddatorer och navigationssystem som bara en dataingenjör klarar av.

– Jag använder aldrig sånt där.

– Det är också manligt att visa upp att man har en dyr och fin bil, säger Maria. Spoilers, extraljus, breda fälgar är manliga.

Vill känna sig säker

Lena Jiseborn kör själv en Volvo Cross Country. För att den är snygg och praktisk, säger hon.

I USA är Cross Country en jättesuccé – framför allt bland kvinnor. Kvinnor vill ha en bil som de känner sig säkra i.

– Du skulle aldrig få en man att säga så. Män är ALLTID säkra, säger Maria.

– Inom bildesign är exteriör design viktigast, sen kommer interiören och allra sist färger och ytmaterial, tyger och plaster, säger Maria. Kanske för att färg och material är typiskt kvinnligt.

– 80 procent av alla bilköp påverkas av en kvinna, säger Lill, fast man vet inte hur mycket kvinnan får vara med och bestämma om.

– Det typiska är att mannen väljer bil, sen får kvinnan bestämma färg, åtminstone på interiören, säger Lena.

En sak är i alla fall säker, kvinnorna har blivit så viktiga vid bilköpet att tillverkarna tvingas ta hänsyn också till kvinnliga önskemål. Därför kommer kvinnorna in i bilprojekten allt tidigare.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln