Nya Viggen - en super-Saab med 285 hästar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-01

Saab testar just nu en supertrimmad version av 9-5. Bilen ska heta 9-5 Viggen och blir Saabs snabbaste bil någonsin.

Både Saab och Volvo bygger på sin image som lyxbilstillverkare med hjälp av snabba, eleganta bilar.

Så sent som i går avslöjade Aftonbladet att Volvo utvecklar en ny sportkupé.

Saab, som alltid strävat efter att bygga bilar med mycket körglädje, fina köregenskaper och kraftfulla motorer, har just nu stora framgångar med sin 9-5 Aeromodell.

Men många Saabägare vill ha mer prestanda än Aeros 250 hästkrafter och hänvisas då till chassi- och trimföretag.

Nordic Uhr i Norrköping är ledande Saab-trimmare och jobbar både med 9-5 och med lilla 9-3.

Det går att öka effekten i 9-5 Aero till 280 alternativt 300 hästkrafter och styva upp bilen med en chassisänkning på 25 mm med nya fjädrar och stötdämpare.

350 hästkrafter blev för brutalt

Bara i år har 900 Saabägare trimmat sina bilar hos Nordic.

Självklart vill Saab gärna sköta trimmet själv, på samma sätt som BMW med sina M-modeller, Mercedes med AMG och Audi med sina RS-versioner - och Volvo med sina R-bilar. I vår kommer ju en R-version av både S60 och V70.

Saabs chassitekniker har testkört den fyrcylindriga 2,3-liters turbomotorn trimmad till 350 hästkrafter men motorn blev för brutal, och att få ner den enorma kraften i marken var omöjligt utan fyrhjulsdrift. Saab har även provat med 300 hk men ser ut att stanna på cirka 285 hk och 415 newtonmeter.

Chassit styvas upp med nya fjädrar och nya stötdämpare, enligt uppgift från svenska Öhlins, men Saab sänker inte markfrigången lika mycket som Nordic utan nöjer sig med cirka 15 mm för att bilen inte ska bli för stötig.

Invändigt blir det rejsbetonade och rätt extrema stolar i skinn med ordentligt sidostöd men utanpå är förändringarna snarast diskreta.

Mest skvallrar en oval fiskmun i den nya djupare frontspoilern om 9-5 Viggen. Ovalen leder extra kylluft till motor och bromsar.

Sidokjolarna blir också djupare för att förbättra aerodynamiken och bakspoilern växer en aning.

Köpare: Kvinnor i USA:s storstäder

Femekrade 19-tumsfälgar blir standard för att få plats med större bromsar.

Paradoxalt nog är den största marknaden för den här typen av bilar USA, kunderna är framför allt kvinnor i storstäder.

Priset? Räkna med strax under 350 000 kronor när bilen börjar säljas nästa höst.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln