Unimog - tung kung i stan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-19

För den som tröttnat på Jeep, Landrover, Hummer....

När det gått inflation i Jeep och Landrover i villaområdet.

När BMW X5 känns för mesig och Hummer är för bred för garageuppfarten.

Då heter räddningen Unimog.

När detta skrivs har en just sålts till Vägverket och två till ett kraftbolag i Jönköping men inga kontrakt har ännu skrivits i Bromma eller Djursholm.

Dröm för campare

Det var på en resa genom Sahara jag fick upp ögonen för den praktiska bilen. Själv körde jag med en hyrd Peugeot. Försiktigt för att klara oljetråget, hjulupphängningar och avgasrör. Det var då Unimogen dök upp i backspegeln, en fyrhjulsdriven terränggående husbil med all tänkbar överlevnadsutrustning. En dröm för en gammal campare.

Unimog har en historia som liknar Jeeps och Landrovers. Jeep var först, urjeepen var en beställning från USA:s försvar som ville ha en liten smidig terränggående bil att sätta in i andra världskriget.

Landrover och Unimog kom till direkt efter krigsslutet. Englands och Tysklands regeringar gav industrin i uppdrag att ta fram ett mångsidigt fordon att använda både på allmän väg och i jordbruket, ett slags blandning mellan bil och traktor.

Unimog är en förkortning av UNIversal MOtor Gerät, universal-motorredskap. Företaget startade 1945 men sedan 1950 är det en helägd del av Mercedes.

Extrema behov

Unimog har i motsats till Jeep och Landrover blivit vid sin läst och aldrig utvidgat modellprogrammet. Det finns två modellserier men båda är extrema chassin för extrema behov.

I den nya modellserien som just introducerats har hytten fått en modern design och komforten har förbättrats avsevärt. Hytten är tillverkad av kompositmaterial för att hålla ner vikten. Bilens tyngdpunkt ligger lågt trots att hytten är lika hög som i de största långtradarna från Volvo och Scania. Fyra decimeters markfrigång och tre differentialspärrar, mellan hjulaxlarna och på varje axel, ser till att bilen tar sig fram ”överallt”. (Landrover Defender klarar tre decimeter, Jeep Grand Cherokee två). Bilen har åtta landsvägsväxlar och lika många lågväxlar. Lådan är sekventiell, nästan som i en racerbil.

Plog och gräsklippare

Speciellt praktiskt för Brommabor med stora gräsmattor och långa garageuppfarter är att bilen kan levereras med upp till fyra hydraulaggregat och det finns massor av redskap att välja bland. Gräsklippare, Unimog kan klippa med upp till tre stycken samtidigt, snöslunga, plogar både för att skotta undan snö och för att plöja åkern, kran, grävaggregat och mycket annat. (Dålig grannsämja? Välj raketramp eller kulspruteställning.)

Och precis som min åkgräsklippare har Unimog dessutom hydrostatisk drift. Det betyder att motorn kan ställas in på ett varvtal som sätter lämplig snurr på till exempel gräsklipparknivarna samtidigt som bilen kan köras i valfri hastighet.

Motorerna är raka Mercedesdieslar med fyra eller sex cylindrar.

Jag körde Unimog 400 i tio dagar. Landsväg, inne i stan och ute i skogen. Och det var bara en enda sak jag saknade: den sexcylindriga motorn i Unimog 500. Fyran på 170 hk var i klenaste laget.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln