Nya jeepen som ska ta världen med storm

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-13

framtidens Land Rover redan idag

Ur tekniken bakom Range Stormer kommer alla framtida bilar från Land Rover hämta sina gener. Materialen och utformningen invändigt visar djärvt nytänkande genom kombinationen av klassiskt läder, trä och aluminium. De minimala stolarna i Range Stormer är klädda med kraftigt sadelläder, som går igen även på instrumentpanelen och mittkonsolen.

Till och med golvet är klätt med ådrat läder.

Range Stormer får självbärande kaross och luftfjädring som ger god komfort och samtidigt fördelen att bilen kan hissas upp och ge ökad markfrigång (runt 35 centimeter) för avancerad terrängkörning. Totalt ska föraren kunna välja mellan sex olika höjdlägen - alla utprovade för olika typer av körning.

Vid hög fart på motorväg sänks bilen istället, vilket ger tryggare och lugnare gång, inte minst i kurvorna.

V8 med lågväxel

Naturligtvis har Range Stormer också antispinnsystem, antisladdsystem och HDC, Hill Descent Controll, ett elektroniskt system som styr bromsar och sladdsystemet så att bilen inte glider ur spår när man kör nerför branta backar. Motorn är samma V8 som i Jaguars XKR och kraften fördelas till samtliga hjul via en sexstegad automatlåda från ZF. Självklart har Range Stormer lågväxel. Extrautrustningsmässigt kan kommande storjeepen från Land Rover förses med exempelvis aktiva kurvstrålkastare, extra vidvinkelljus och underhållningssystem med bildskärmar i baksätet.

Land Rover tänker också slåss mot lågprisjeeparna från Korea och Japan med en helt ny liten stadsjeep i prisklassen strax under 200.000 kronor. Den nya lilljeepen från Land Rover får ständig fyrhjulsdrift och gissningsvis tekniken som snart dyker upp i en stadsjeepsliknande V50 från Volvo.

Aftonbladet Bil (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln