Volvos nya värsting – med 450 hästar

Uppdaterad 2014-10-08 | Publicerad 2014-10-07

Bygger ny supermotor: Helt unik

Volvo bygger motorn som ska sätta bilvärlden på plats. Med trippel överladdning rusar effekten till hela 450 hästkrafter.

Med dubbla turboaggregat, en kompressor och ett unikt 250-bars bränslesystem vill Volvo visa vägen för framtidens motorteknik. Sedan biltillverkaren sagt att man enbart ska bygga fyrcylindriga 2,0-litersmotorer har skeptikerna stått som spön i backen, men nu vill Volvo ge svar på tal.

Grunden är Volvos Skövde-tillverkade VEA-motor. Fyra cylindrar och två liters volym som finns med effekt upp till 320 hästkrafter. Men mycket vill ha mer, tänkte Volvo och vände sig till sin prestandaavdelningen Polestar Racing och underleverantörerna Denso och AVL. Resultatet är en 450 hästkrafter stark supermotor med trippel överladdning.

Elektrisk kompressor

I stället för att konventionellt låta avgaserna aktivera turboaggregaten har Volvo monterat en elektrisk driven kompressor som blixtsnabbt redan från låga varvtal ger maximalt turbotryck – och därmed maffiga 450 hästkrafter. Bränslet matas via en dubbel bränslepump med hela 250 bars tryck.

– Det finns gott om exempel från andra tillverkare där ett stort turboaggregat använts för att skapa hög motoreffekt från en liten motor, men där körupplevelsen blir lidande på grund av motorns långsamma respons. Med vår historia som en av de första biltillverkarna att anamma turbotekniken, med ett brett urval av turboladdade modeller sedan 1981, kände vi att vi kunde åstadkomma någonting bättre, säger Michael Fleiss, Vice President Powertrain Engineering, Volvo Car Group.

Framtida sportbil

När motorn sätts i serieproduktion avslöjar inte Volvo ännu, men det här betyder att vi kan räkna med en rejäl prestandaversion av kommande XC90. För att inte tala om en vrålstark eventuell BMW M5-utmanare när nästa generations V90 lanseras de kommande åren. Använder Volvo elmotorn från dagens hybriddrivlina med totalt 400 hästkrafter innebär det att en framtida V90 Polestar skulle ha hela 530 hästkrafter!

"Helt unik motor"

– Det har varit ett mycket spännande projekt eftersom det var första gången vi använde den här kombinationen av olika tekniker i en och samma tillämpning. Resultatet är en helt unik motor med en kombination av hög effekt och snabb respons.Framför allt resulterar den kompakta motorstorleken i en förbättrad viktfördelning mellan fram- och bakaxel samt en lägre tyngdpunkt – två faktorer som har stor betydelse för väghållningen, oavsett om det handlar om en tävlingsbil eller en standardbil, säger Mattias Evensson, ansvarig för motorutveckling på Volvo Polestar Racing.

– Det kanske låter lite märkligt, men den här 450 hk-motorn är en del av det arbetet. Om man minskar ner på motorstorleken måste man samtidigt kunna erbjuda kunderna attraktiva och körbara kraftkällor för att utsläppsminskningarna ska kunna genomföras på bred front. Kompakta drivlinor frigör utrymme och vikt i bilens struktur, vilket kan utnyttjas för elektrifiering och ytterligare minskade utsläpp. Och det är det som är vårt slutgiltiga mål, sammanfattar Peter Mertens.