Sågades i undersökning – chefen sparkas direkt

Publicerad 2014-10-31

Kvalitetschefen får foten efter bottenresultat i kundundersökning

Fiat, Jeep, Ram, Dodge och Chrysler fick alla bottenbetyg i världens största kundundersökning.

Dagen efter fick koncernens kvalitetschef sparken.

Det var ingen rolig läsning för Fiat-Chrysler-koncernen när amerikanska Consumer Reports släppte resultatet av sin årliga kundnöjdhets-undersökning. Konsument- undersökningen är världens största i sitt slag och bygger på att ägarna till max ett år gamla bilar betygsätter sin bil. När både Kia och Hyundai klättrade rejält i listan – intogs de fyra sämsta placeringarna av varumärken i den italiensk-amerikanska-koncernen. Fiat i botten, tätt följt av Jeep, Ram och Dodge. Chrysler hamnade på sjätte plats från botten.

Resultatet verkar ha slagit ner som en bomb i Italien som strax därpå meddelade att kvalitetschefen Doug Betts slutar med omedelbar verkan, rapporterar New York Times.

Även Volvo tappar

Inte heller Volvo borde vara nöjda med undersökningens resultat. Tillverkaren sjönk hela fem placeringar ner till tolfte plats jämfört med föregående år. Det gör det inte enklare för Volvo att åter bli populära i USA efter att de senaste åren tappat kraftigt på den amerikanska marknaden.

Bäst placerade sig Toyota och Lexus tätt följt av Mazda.