Peugeot 3008 Hybrid4 Allure

200 hästkrafter, fyrhjulsdrift – och miljöklassad. Det är svårt att tro att en rymlig familjebil kan förena detta. Men Peugeot 3008 Hybrid4 gör det – utan att skryta om det. Varför har ingen biltillverkare prövat det här tidigare?

Varför har ingen biltillverkare prövat det här tidigare? På vägen som slingrar sig alldeles på kanten till Atlanten i Bretagne i Frankrike är det svårt att förstå hur det kunde ta så lång tid innan någon tog fram en hybridbil med snål dieselmotor.

Tanken har funnits där men ingen har kommit till skott. En anledning har varit kostnaden och en annan att det är svårare att utveckla smidiga stopp- och startsystem för dieselmotorer än för bensinmotorer.

Tillsammans med Citroën tillverkar Peugeot några av världens bästa dieselmotorer, både snåla och starka och med stopp och start som fungerar. Hybridbilar använder sig av både elmotor och en vanlig motor och det vanliga är att en bensinmotor under huven fram skruvas ihop med elmotorn.

Peugeot 3008 Hybrid4 är den första bilen med elmotorn på bakhjulen i stället för fram. En idé som funnits länge men inte kommit i produktion förrän nu. Elmotorn bak gör 3008 Hybrid4 fyrhjulsdriven och i stället för lite framtung känsla som i andra hybridbilar är viktfördelningen nästan 50/50, alltså perfekt.

Vill du läsa hela testet – bli Plus-medlem!

Följ ämnen i artikeln