Cactusen sticker ut

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-13

...familjebilen drar bara 0,3 liter milen

PARIS. En rymlig familjebil som drar under tre deciliter milen. Är det möjligt?

Ja, om fyra år finns Citroëns snålvarg i butiken.

Citroën C-Cactus gjorde sensation på bilsalongen i Frankfurt i september och nu har Aftonbladet som första svenska tidning provkört underverket.

Bilen är stor som en Golf med plats för fem personer och bagage. Men annars är det inte mycket som liknar en vanlig familjebil. Inte en enda detalj har kommit till på slentrian. Allt har vägts och övervägts. Och massor av det vi tar som självklart är borta.

– Vi jobbade med tre saker, säger designern Cathal Loughnane. Bilen skulle vara billig att bygga, den skulle ha hybriddrift och den skulle totalt sett vara bra för miljön.

”Lågpris med begär”

– När man bygger billigt traditionellt gör man ”som vanligt”, men med sämre material. Renaults lågprisbil Dacia Logan är typexemplet. Men en sån billighetslösning var det sista vi ville göra. Det känns bara trist och helt fel. Logan är inte en bil du vill ha, den är bara en bil som du har råd med. C-Cactus däremot är en lågprisbil som skapar habegär!

– Vår viktigaste uppgift blev att skala bort allt onödigt för att få ner vikt och kostnad, säger Cathal Loughnane.

– Jag började med att ta bort instrumentpanelen. Den är egentligen bara till för att dölja allt fult dom finns bakom. Man sätter in 20 komponenter som är fula, och så 20 till för att dölja dem. Men om man gör de första 20 bitarna snygga från början?

En bieffekt när instrumentpanelen slopades är att man kunde skippa passagerarkrockkudden. Det finns ju inget att slå huvudet i längre.

– Sen gav jag mig på dörrarnas innersidor. En vanlig dörrinnersida har 12 delar, vår har tre! Vi klarar det bland annat genom att ersätta konventionell isoleringsmatta med en i yllefilt som är tålig och snygg att titta på.

– Ja, så där fortsatte det. Vi gjorde stolarna hälften så tunga som normala stolar. Och varför måste

man veva ner rutorna? Vi gjorde dem fasta och tjänade ännu mer vikt. Och pengar! För våra lösningar är betydligt billigare än konventionell teknik.

C4-plattform och ny motor

C-Cactus är byggd på samma plattform som Citroën C4 men motorn är helt ny. Tekniken liknar hybridbilen Toyota Prius med en förbränningsmotor och en elmotor som jobbar ihop. Men Citroën har valt diesel istället för bensin och pressar förbrukningen rejält. Medan Prius bara är snål och ren i stan har C-Cactus låg förbrukning och låga utsläpp även på landsväg. Dessutom lovar Citroën ett betydligt lägre pris för sin miljöteknik.

Citroën släpper sin första diesel-hybrid 2010, men det blir en ”vanlig” C4 med det vanliga lull-lullet och då blir prispåslaget runt 17 000 kronor jämfört med en konventionell C4-diesel.

Den asketiska C-Cactus dröjer ett år men ska inte kosta mer än den billigaste bensinversionen av C4, alltså drygt 150 000 kronor.

Då pratar vi miljöbil på allvar. Låg kostnad och låg förbrukning. Vem kan motstå det?

Följ ämnen i artikeln