Officiell: Här är nya BMW X3

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-07-15

Omarbetad med mer rymd

Här är den nya generationens X3 – helt omarbetad med mer rymd och högsta inredningskvalitet. Med nya dieslar kommer bilen att vara bland de mest effektiva och bränslesnåla modellerna i sin klass enligt BMW.

Mellanbrodern i BMW:s X-serie har vuxit till sig något och i sin nya generation passar den rent storleksmässigt bättre mellan syskonen X1 och X5. Totallängden har blivit 4 648 millimeter, det vill säga 79 millimeter längre än tidigare generation, men både bredden 1 851 mm och höjden 1 661 mm har minskats (2 respektive 13 mm mindre).

Vid introduktionen kommer den snålaste versionen av nya X3 att vara xDrive20d vars fyrcylindriga motor drar 0,56 liter milen och släpper ut 149 g/km i koldioxid. Maximal effekt i motorn blir 184 hästar och vridmomentet stannar på 380 Nm.

På andra sidan skalan återfinns xDrive35i som med sin TwinPower Turbo ger 306 hästkrafter och 400 Nm vid redan låga 1 300 varv/min. Trots hög effekt och prestanda (0-100 km/h på 5,7 sekunder ) stannar förbrukningen på rätt hyggliga 0,88 l/mil och CO2-utsläppet 204 g/km.

Nya X3.ans exteriör blandar in former från både den mindre X1:an och den större X5:an och det som framförallt skiljer den nya generationen är att bakdörrarna blivit större för att erbjuda ett generösare in- och utsteg.

På insidan har X3 fått en ny instrumentbräda, multifunktionsratt, nya säten och överlag en mer elegant framtoning – i samma linje som den nivå som återfinns genom 3-serien. Med detta tilltag hoppas BMW tysta de kritiker som tyckte att tidigare generations X3 hade en ”gammal” interiör.

Men trots lite nya former och uppgraderat ”lull-lull” är det köregenskaperna som BMW framhåller som den stora konkurrensfördelen i segmentet. Detta tydliggörs med att de lagt in ”Driving Dynamics Control” som tillval. Med dessa knappar kan föraren välja mellan tre olika lägen: Normal, Sport och Sport Plus. Beroende på vilken dynamisk inställning man väljer förändras bilens karaktär. Stötdämpare, växellägen, gas- och växelrespons, styrservot, antisladd och antispinn justeras elektroniskt för att passa ”rätt” tillfälle. För de som även väljer till BMW:s navigation tillkommer möjligheten att förprogrammera en personlig inställning via iDrive.

För de som vill går det självklart att mixtra med BMW:s ”Dynamic Stability Control” – vilket kan användas för att tillåta mer hjulspinn. Det går även att helt koppla bort antispinnen – men de låsningsfria bromsarna och den elektroniska stabiliteten behålls dock.

Vid releasen fanns det inga svenska priser för BMW:s nya mellanklasssuv men i Tyskland blir priset för den manuellt växlade X3 xDrive20d 39 100 euro (motsvarande 367 000 kronor). Toppversionen X3 xDrive35i går loss på 51 850 euro (487 000 kronor) men då är den åttastegade automatlådan det enda alternativet.

Följ ämnen i artikeln