Sveriges bilar skitigast i EU

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-24

Koldioxidutsläppen fortsätter minska - trots att bilarna hör till Europas törstigaste

Koldioxidutsläppen från nya bensin- och dieselbilar i Sverige minskade med nästan fem procent förra året, jämfört med året före. Men de ligger fortfarande en bra bit över genomsnittet i EU.

Utsläppen av koldioxid från nyregistrerade bensin- och dieselbilar uppgick i genomsnitt till 173 gram per kilometer under 2008. Inom EU var snittet 158 gram per kilometer under 2007, visar en ny rapport från Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket.

Skillnaderna mellan svenska kommuner är stora. Bilar registrerade i Burlöv och Åsele släpper ut över 20 procent mer koldioxid än nya bilar i Karlsborg och Öckerö.

Om man inkluderar etanol- och gasdrivna bilar, och tar hänsyn till bränslens klimatpåverkan över fordonens hela livscykel, var de nya bilarnas koldioxidutsläpp i fjol i genomsnitt 150 gram per kilometer. Det är en minskning med 11 procent jämfört med 2007.

”Stora förbättringar”

Trots att landets bilar är törstigare och smutsigare än EU-genomsnittet ser det inte helt mörkt ut för Sverige sett ur ett miljöperspektiv.

– Vi har gjort stora förbättringar. Koldioxidutsläppen har minskats med nästan fem procent jämfört med 2007, och flera av de nya bilarna är mer energieffektiva. Dessutom har bruket av förnybart bränsle - främst E85 - ökat, säger Håkan Johansson, miljöexpert på Vägverket, till Aftonbladet.se.

I många sydeuropeiska länder körs det med betydligt mindre bilar än i Sverige vilket gör ländernas koldioxidutsläpp från trafiken lägre. Men den betydligt större populationen i flera av länderna gör totalutsläppen av koldioxid större än Sveriges.

Oväntad minskning

Vägtrafiken har ökat stadigt de senaste åren. Däremot minskade den oväntat under 2008.

– Bakom det ligger främst två orsaker: det höga bränslepriset under första halvåret och den ekonomiska krisen under andra.

Enligt Håkan Johansson påverkar krisen miljön i flera led.

– Minskad industriproduktion betyder färre transporter på vägarna. Och kombinerat med högt bränslepris och ett kärvare ekonomiskt läge för många ger det totalt sett lägre utsläppsnivåer.

Så den ekonomiska krisen är bra för miljön?

– Ja, det kan man säga. Fast i ett kort perspektiv.

I ett längre perspektiv tror Håkan Johansson att en lösning som påminner om miljöbilspremien, fast för tjänstebilar, och skulle minska koldioxiddutsläppen ytterligare.

– Törstiga tjänstebilar står för en stor del av dagens koldioxidutsläpp.

TT

Följ ämnen i artikeln